Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 16 stycznia 2018 r., sygn. II SA/Bk 771/17
Straż pożarna
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Małgorzata Roleder (spr.), Sędziowie sędzia NSA Grażyna Gryglaszewska, sędzia NSA Danuta Tryniszewska-Bytys, Protokolant st. sekretarz sądowy Anna Makal, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 16 stycznia 2018 r. sprawy ze skargi T. L. na decyzję P. Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej w B. z dnia [...] sierpnia 2017 r. nr [...] w przedmiocie zwolnienia ze służby w Państwowej Straży Pożarnej oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją personalną nr [...] z dnia [...] czerwca 2017 r. Komendant Miejski Państwowej Straży Pożarnej B., powołując art. 32 ust. 1 pkt 3, art. 43 ust. 2 pkt 1 oraz art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (dalej: "ustawa o PSP"), orzekł o zwolnieniu ogniomistrza T. L. z dniem [...] czerwca 2017 r. ze służby w Komendzie Miejskiej PSP w B. oraz nadał decyzji rygor natychmiastowej wykonalności.
Organ pierwszej instancji wskazał, że w stosunku do T. L. wydano w postępowaniach instancyjnych kilka orzeczeń komisji lekarskich o niezdolności do służby w Państwowej Straży Pożarnej. Ostatnim orzeczeniem w tym zakresie było orzeczenie Centralnej Komisji Lekarskiej podległej Ministrowi właściwemu do Spraw Wewnętrznych w W. z dnia [...] maja 2017 r. nr [...], którym Komisja rozstrzygnęła o niezdolności ww. do służby w PSP. Jak wskazał organ, to orzeczenie lekarskie jest ostateczne i wykonalne, dlatego na podstawie art. 43 ust. 2 pkt 1 w związku z art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy o PSP uznano, że spełniona została przesłanka zwolnienia ze służby. Nadanie rygoru natychmiastowej wykonalności uzasadniono niespełnianiem przez stronę wymagań obowiązkowych dla wykonywania służby czynnego strażaka, zatem zwolnienie ze służby ze skutkiem natychmiastowym uzasadniono także interesem społecznym.