Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 19 grudnia 2017 r., sygn. II SA/Ol 941/17

Prawo miejscowe

 

Dnia 19 grudnia 2017 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia NSA Janina Kosowska Sędziowie sędzia WSA Katarzyna Matczak sędzia WSA Adam Matuszak (spr.) Protokolant specjalista Wojciech Grabowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 grudnia 2017 roku sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w Piszu na uchwałę Rady Miejskiej Ruciane Nida z dnia 29 grudnia 2005 roku nr XXXIX/95/2005 w przedmiocie regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków - stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w części dotyczącej § 29 ust. 2 załącznika do tej uchwały.

Uzasadnienie

W dniu 29 grudnia 2005 r. Rada Miejska Ruciane - Nida podjęła uchwałę

Nr XXXIX/95/05 w sprawie uchwalenia "Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków", stanowiącego załącznik do uchwały.

Prokurator Rejonowy w Piszu zaskarżył do tut. Sądu powyższą uchwałę w części dotyczącej § 29 ust. 2 Regulaminu. Zarzucił, że przepis ten w sposób istotny narusza

art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U.

z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.), dalej jako "u.s.g", oraz art. 19 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U.

z 2015 r., poz. 139), dalej jako "u.z.z.w.", przez uznanie, że wymienione przepisy stanowią podstawę prawną do nałożenia w drodze uchwały obowiązku ponoszenia opłat za podłączenie do sieci kanalizacyjnej lub wodociągowej. Skarżący podniósł ponadto zarzut istotnego naruszenia art. 84, art. 87 ust. 2 i art. 94 Konstytucji RP przez zobowiązanie obywateli do ponoszenia ciężarów, które nie zostały przewidziane w ustawie, podczas gdy organy władzy mogą działać tylko na podstawie i w zakresie przewidzianym przez prawo. Prokurator wywiódł, że przedmiotowa uchwała nosi znamiona aktu prawa miejscowego, gdyż posiada cechę ogólności - generalność i abstrakcyjność - określając adresata przez wskazanie jego cech, nie wymieniając go z nazwy. Dyspozycja natomiast określa adresata i ma zastosowanie do wielu powtarzalnych okoliczności, a także stanowi podstawę do obliczenia i ustalenia wysokości opłaty za każdorazowe włączenie się do istniejącej sieci wodociągowej i urządzeń kanalizacyjnych.

Zobacz także
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00