Wyrok WSA w Warszawie z dnia 7 listopada 2017 r., sygn. I SA/Wa 1709/17
Inne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Anna Wesołowska (spr.) po rozpoznaniu w dniu 7 listopad 2017 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze sprzeciwów M. K. i Polskich [...] S.A. na decyzję Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia [...] września 2017 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nabycia z mocy prawa własności nieruchomości 1. uchyla zaskarżoną decyzję; 2. zasądza od Ministra Infrastruktury i Budownictwa na rzecz M. K. 697 (sześćset dziewięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego; 3. zasądza od Ministra Infrastruktury i Budownictwa na rzecz Polskich [...] S.A. 697 (sześćset dziewięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Decyzją z [...] kwietnia 2016 r. nr [...] Wojewoda [...] (Wojewoda) stwierdził nabycie przez Skarb Państwa z mocy prawa z dniem 1 czerwca 2003 r. prawa własności zabudowanego gruntu wchodzącego w skład linii kolejowych [...] W. G. [...]-W. G. oraz nr [...] W. G. T.- W. P. położonego w W., Dzielnicy [...] w obrębie [...] oznaczonego jako działka ewidencyjna nr [...] o powierzchni [...] ha.
Organ stwierdził również, że z dniem 1 czerwca 2003 r. Polskie [...] SA nabyły prawo użytkowania wieczystego do przedmiotowego gruntu, na okres dziewięćdziesięciu dziewięciu lat, bez wniesienia pierwszej opłaty i opłat rocznych. Z sentencji decyzji wynika również nieodpłatne nabycie własności budowli i urządzeń znajdujących się na przedmiotowym gruncie z dniem 1 czerwca 2003 r.
Podstawą prawną decyzji Wojewody był art. 37a ust. 4 ustawy z dnia 8 wrzenia 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" (Dz. U. z 2014 r., poz. 1160 ze zm., dalej "ustawa o komercjalizacji PKP") oraz art. 4 pkt 2 i art. 8 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2015 r., poz. 1297, dalej "ustawa o transporcie kolejowym").