Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 15 listopada 2017 r., sygn. I SA/Ol 628/17
Celne prawo; Podatek akcyzowy; Podatek od towarów i usług; Podatkowe postępowanie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Wiesława Pierechod (sprawozdawca), Sędziowie sędzia WSA Przemysław Krzykowski,, sędzia WSA Ryszard Maliszewski, Protokolant specjalista Paweł Guziur, po rozpoznaniu w Olsztynie na rozprawie w dniu 15 listopada 2017r. sprawy ze skargi W. K. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie określenia kwoty długu celnego, podatku akcyzowego, podatku od towarów i usług oraz opłaty paliwowej oddala skargę.
Uzasadnienie
Naczelnik Urzędu Celnego decyzją z dnia "[...]" określił W. K. (dalej: podróżny, strona, skarżący) dług celny w łącznej kwocie 1.947 zł, podatek akcyzowy w łącznej kwocie 22.560 zł, opłatę paliwową w łącznej kwocie 1.440 zł oraz podatek od towarów i usług w łącznej kwocie 15.454 zł. w związku z przywozem na obszar celny Unii Europejskiej w okresie od 3.01.2012r. do 31.05.2012r. benzyny w łącznej ilości 14.400 litrów. Organ uznał, że paliwo przewożone było w niestandardowych zbiornikach pojazdu marki FORD "[...]" wyprodukowanym w 1990r. o nr. rejestracyjnym "[...]" przerejestrowanym na nr "[...]", zatem nie podlegało zwolnieniu z należności przywozowych.
Organ pierwszej instancji ustalił, że w dniach: "[...]" stycznia 2012r., "[...]" lutego 2012 r., "[...]" marca 2012r., "[...]" kwietnia 2012r., "[...]"maja 2012r. strona przekraczała granicę Unii Europejskiej przez przejście graniczne w "[...]" przewożąc każdorazowo benzynę w ilości 180 litrów znajdującą się w zbiornikach wymienionego powyżej pojazdu. Zgłaszając przewóz paliwa podróżny wnioskował o jego zwolnienie z należności celnych na podstawie art. 110 rozporządzenia Rady (WE) nr 1186/2009 z dnia 16 listopada 2009r. ustanawiającego wspólnotowy system zwolnień celnych (Dz. Urz. UE L 324/23 z 10.12.2009r.) - zwanego dalej "rozporządzeniem 1186/2009". Ilość przewożonego paliwa była ustalona na podstawie deklaracji strony i potwierdzona protokołami przyjazdu do RP.