Wyrok WSA w Kielcach z dnia 16 listopada 2017 r., sygn. I SA/Ke 531/17
Interpretacje podatkowe
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Danuta Kuchta (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Magdalena Chraniuk-Stępniak, Sędzia WSA Maria Grabowska, Protokolant Starszy sekretarz sądowy Michał Gajda, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 listopada 2017 r. sprawy ze skargi T. S.A. z siedzibą w S. na interpretację indywidualną Wójta Gminy S.- N. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych 1. uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną; 2. zasądza od Wójta Gminy S. - N. na rzecz T. S.A. z siedzibą w S. kwotę 697 (sześćset dziewięćdziesiąt siedem ) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Wójt Gminy S. - N. postanowieniem z [...]nr [...] udzielił na wniosek T. S.A. (Spółka) indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy
z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U.2016.716.1579.1923
i 2017.624) dalej "u.p.o.l" i stanowisko wnioskodawcy uznał w całości za nieprawidłowe.
W uzasadnieniu wskazano, że 27 czerwca 2017 r. do Wójta Gminy S.-N. wpłynął wniosek Spółki o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od nieruchomości. Według stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku, podstawowym przedmiotem działalności wnioskodawcy jest produkcja wapna oraz wydobywanie kamienia wapiennego i kruszyw. Z tego względu w celu zagwarantowania sprawnego transportu różnego rodzaju wyprodukowanych towarów, Spółka posiada bocznicę kolejową zlokalizowaną przy Zakładzie S.. Bocznicę kolejową Spółki tworzą linie kolejowe normalnotorowe, tj. o szerokości torów 1435 mm, które nie są wykorzystywane do przewozu osób. Wnioskodawca zawarł z licencjonowanym przewoźnikiem kolejowym umowę świadczenia usług
w zakresie obsługi bocznicy kolejowej, w ramach której przewoźnik kolejowy
w sposób kompleksowy obsługuje pracę bocznicy kolejowej Spółki, aktywnie współpracuje z delegowanymi pracownikami Spółki. Obsługa bocznicy kolejowej przez licencjonowanego przewoźnika kolejowego polega w szczególności na sprowadzaniu wagonów próżnych pod załadunek z punktu zdawczo-odbiorczego, sprowadzaniu wagonów ładownych z punktu zdawczo-odbiorczego, odprowadzaniu wagonów próżnych na punkt zdawczo-odbiorczy, odprowadzaniu wagonów ładownych na punkt zdawczo-odbiorczy, przygotowywaniu dokumentów wymaganych do transportu kolejowego, pracach załadunkowych i rozładunkowych wagonów. Ruch pociągów pomiędzy bocznicą kolejową Spółki, a stacją S.-N. jest dokonywany przez licencjonowanego przewoźnika kolejowego obsługującego bocznicę. Bocznica kolejowa ZPW T. jest udostępniana przewoźnikowi kolejowemu w celu dokonywania przejazdów oraz manewrów pociągów i innych pojazdów kolejowych w zakresie wywozu towarów produkowanych przez Spółkę. Licencjonowany przewoźnik kolejowy świadczy na rzecz Spółki kompleksowe usługi transportu kolejowego z wykorzystaniem całej infrastruktury bocznicowej. W konsekwencji wszelkie ruchy pociągów oraz manewry pociągami oraz innymi pojazdami kolejowymi na bocznicy kolejowej Spółki wykonuje licencjonowany przewoźnik kolejowy.