Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 13 listopada 2017 r., sygn. II SA/Gl 930/17

Drogi publiczne

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Grzegorz Dobrowolski (spr.), Sędziowie Sędzia NSA Bonifacy Bronkowski,, Sędzia NSA Łucja Franiczek, Protokolant starszy referent Barbara Urban, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 listopada 2017 r. sprawy ze skargi M. B. na akt Prezydenta Miasta Z. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie zatwierdzenia projektu zmiany organizacji ruchu oddala skargę.

Uzasadnienie

Prezydent Miasta Z., działając na podstawie art. 10 ust. 6 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku - Prawo o ruchu drogowym (t.j. z 2005 roku, Dz. U. Nr 108, poz. 908 ze zm.) w związku z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 roku w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem (Dz. U. nr 177, poz. 1729), zatwierdził w całości docelowy projekt organizacji ruchu drogowego w drodze ul. [...] poprzez wprowadzenie ruchu dwukierunkowego na odcinku od Al. [...] do skrzyżowania z ul. [...]. Równocześnie określono termin wprowadzenia zatwierdzonej organizacji ruchu na dzień 10 sierpnia 2014 roku.

Jak wynika ze znajdującego się w aktach administracyjnych protokołu odbioru organizacji ruchu z dnia 8 września 2014 r., do odbioru zatwierdzonego projektu organizacji ruchu doszło w dniu 8 września 2014 roku.

Pismem z dnia 8 września 2014 r. dotyczącym "wprowadzenia ruchu dwukierunkowego na ul. [...] w Z. między numerami 1 i 2" kilka osób zamieszkałych przy ul. [...], w tym skarżący zamieszkały przy ul. [...], zwróciło się do Prezydenta Miasta Z. z prośbą o niezwłoczne przywrócenie ruchu jednokierunkowego na całej długości ulicy [...]. W piśmie tym wskazywano na szerokość jezdni między budynkami o numerach 1 i 2, która wynosi 440 cm, a w związku z tym nie spełnia rygorów dla dróg dwupasmowych określonych w przepisach techniczno-budowlanych, dotyczących dróg (§ 15 ust. 1 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 roku - Dz. U. Nr 43 z 1999 r., poz. 430). Zdaniem autorów tego pisma wprowadzenie ruchu dwukierunkowego między numerami 1 i 2 pogorszy bezpieczeństwo ruchu pieszego z powodu braku chodników oraz wyjazdów pojazdami samochodowymi z posesji między numerami 1 i 2, a w szczególności z budynków graniczących z ul. [...]. Podkreślili także, że do wprowadzenia ruchu dwukierunkowego doszło na skutek żądań mieszkańców ulicy [...] i [...] przy braku zgody (milczący sprzeciw) właścicieli posesji przy ul. [...].

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00