Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 10 października 2017 r., sygn. II SA/Wa 314/17

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA - Stanisław Marek Pietras (spraw.) Sędzia WSA - Andrzej Góraj Sędzia WSA - Sławomir Antoniuk Protokolant specjalista - Ewa Kielak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 października 2017 r. sprawy ze skargi E. S. na decyzję Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych z dnia [...] grudnia 2016 r. nr [...] w przedmiocie przetwarzania danych osobowych oddala skargę

Uzasadnienie

E. S. złożył do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych skargę dotyczącą przetwarzania jego danych osobowych przez Komendanta Głównego Policji w Krajowym Systemie Informacyjnym Policji (KSIP) i zwrócił się o zbadanie legalności przetwarzania jego danych osobowych oraz o nakazanie Komendantowi Głównemu Policji niezwłocznego usunięcia tych danych osobowych z KSIP.

W toku postępowania administracyjnego przeprowadzonego w niniejszej sprawie ustalono, że skarżący w dniu [...] października 2011 r. zwrócił się do Komendanta Głównego Policji z wnioskiem o usunięcie jego danych z Krajowego Systemu Informacji Policji oraz potwierdzenie tego faktu stosownym pismem.

Komenda Główna Policji pismem z dnia [...] listopada 2011 r. odmówiła usunięcia z KSIP danych wnioskodawcy, wskazując podstawy prawne ich przetwarzania w tym zbiorze.

W wyjaśnieniach, złożonych Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych, jako podstawę prawną gromadzenia i przetwarzania danych osobowych skarżącego w KSIP, Komenda Główna Policji wskazała art. 20 ust. 2a ustawy o Policji, stanowiący o uprawnieniu Policji do pobierania, uzyskiwania, gromadzenia, przetwarzania i wykorzystywania w celu realizacji zadań ustawowych informacji, w tym danych osobowych m. in. osób podejrzanych o popełnienie przestępstw ściganych z oskarżenia publicznego, także bez ich wiedzy i zgody. Rozwinięcie powyższych norm prawnych zawarte zostało z kolei w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 września 2007 r. w sprawie przetwarzania przez Policję informacji o osobach (Dz. U. Nr 170, poz. 1203), gdzie, w § 11 rozporządzenia wskazano, iż administrator zbioru dokonuje oceny przydatności informacji w prowadzonych postępowaniach w sposób systematyczny, po zakończeniu sprawy, w ramach której informacje zostały wprowadzone do zbioru, a następnie okresowo, z częstotliwością co najmniej raz na 10 lat, przy czym przy dokonywaniu owej oceny informacje uznaje się za nadal przydatne, jeżeli na ich podstawie nie można wykluczyć możliwości popełnienia w przyszłości przez osobę, której dotyczą, czynu zabronionego w rozumieniu art. 115 § 1 k.k. KSIP stanowi zbiór danych osobowych, w którym przetwarzane są informacje, w tym dane osobowe, o wszczętych i prowadzonych przez Policję postępowaniach (art. 20 ust. 2a ustawy o Policji), jak również informacje uzupełniające do powyższych danych (art. 20 ust. 2b ustawy o Policji). W przypadku skarżącego Policja przetwarza dane jedynie w podanym wyżej zakresie, w związku z przedstawieniem jemu zarzutu popełnienia przestępstwa publicznoskargowego z art. 219 k.k. Podkreślono, że celem przetwarzania danych osobowych w niniejszej sprawie jest realizacja zadań określonych w ustawie o Policji w zakresie zapobiegania kolejnych naruszeń prawa, jak też - w przypadku kolejnego naruszenia - w celach wykrywczych. Nie powinno przy tym budzić wątpliwości, że popełnienie tego rodzaju czynu cechującego się, zgodnie z ustawowymi jego znamionami umyślnością, winno skłaniać do przyjęcia poglądu, że istnieje (nie można wykluczyć) ewentualnie możliwość popełnienia takiego czynu w przyszłości. Konieczne wydaje się posiadanie przez Policję wiedzy o stawianych przez Policję zarzutach popełnienia przestępstwa w przypadku czynów w niedalekiej przyszłości. Dodano również, że kryteriami ocennymi w zakresie przydatności dla Policji danych osobowych przetwarzanych w KSIP są w szczególności: rodzaj i charakter zarzucanego czynu, wiek sprawcy i jego uprzednie rejestracje procesowe, następcze - relewantne prawnokarnie - zachowanie się osoby rejestrowanej w KSIP oraz upływ czasu od ostatniej rejestracji. Zaś w przypadku skarżącego mamy do czynienia z zarzutem popełnienia przestępstwa w niedalekiej przyszłości, tj. niecały rok temu. Fakt ten zdecydowanie wpływa na konieczność dalszego przetwarzania jego danych, z uwagi na ewentualne zagrożenie popełnienia kolejnego, podobnego czynu zabronionego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00