Orzeczenie
Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 5 października 2017 r., sygn. I SA/Gl 504/17
Podatek dochodowy od osób prawnych
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Paweł Kornacki, Sędziowie WSA Beata Machcińska (spr.), Anna Tyszkiewicz-Ziętek, Protokolant starszy referent Paulina Nowak, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 września 2017 r. sprawy ze skargi A Sp. z o.o. w Ż. na interpretację Ministra Rozwoju i Finansów z dnia [...] nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych 1) uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną w części uznającej stanowisko skarżącej za nieprawidłowe; 2) zasądza od Szefa Krajowej Administracji Skarbowej na rzecz strony skarżącej kwotę 457 (czterysta pięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi A spółka z o.o. w Ż. jest interpretacja indywidualna przepisów prawa podatkowego z dnia [...] (dalej: "interpretacja") wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w K. działającego z upoważnienia Ministra Rozwoju i Finansów.
1. We wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej [...] spółka z o.o. w Ż. (dalej: "spółka" lub "skarżąca") przedstawiła następujące zdarzenie przyszłe:
Na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. z 2007 Nr 42, poz. 274 ze zm., dalej: "ustawa o sse") spółka otrzymała w dniu 4 listopada 1998 r. zezwolenie (dalej: "zezwolenie") na prowadzenia działalności na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: "KSSE"), rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie strefy. Spółka jest dużym przedsiębiorcą w rozumieniu załącznika nr 1 do rozporządzenia Komisji (WE) nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L10 z 13 stycznia 2001 r.). Minister Gospodarki, na wniosek spółki, w oparciu o art. 6 ust. 1-2 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz.U. z 2003 r., Nr 188, poz. 1840, ze zm., dalej: "ustawa zmieniająca z 2003 r.") w dniu 19 stycznia 2004 r. zmienił zezwolenie. Dodatkowo w treści zezwolenia zmieniono również wymogi dotyczące wydatków inwestycyjnych oraz zatrudnienia, tj. 1) spółka została zobowiązana do zatrudnienia 50 pracowników w terminie do 31 grudnia 2001 r., 2) spółka została zobowiązana do poniesienia wydatków inwestycyjnych w kwocie 33.000.000 zł, w terminie do 31 grudnia 2006 r., w tym 12.000.000 zł w terminie do 31 grudnia 2001 r.; spółka wypełniła powyższe obowiązki. Od momentu zakończenia inwestycji i wprowadzenia zakupionych składników majątkowych do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, tj. od 31 grudnia 2006 r., spółka prowadzi nieprzerwanie działalność gospodarczą na terenie KSSE. W tym okresie spółka nie przenosiła w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane ww. wydatki inwestycyjne. W związku z poniesieniem kosztów nowych inwestycji na terenie KSSE spółka korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 851 ze zm., dalej "u.p.d.o.p."). Przed upływem terminu obowiązywania zezwolenia spółka nie wykorzystała całej przysługującej jej kwoty pomocy publicznej. Z tego względu wystąpiła do Ministra Rozwoju z wnioskiem o wydłużenie terminu jego obowiązywania; na moment złożenia wniosku o wydanie interpretacji wniosek o wydłużenie terminu obowiązywania zezwolenia nie został jeszcze rozpatrzony. W chwili obecnej spółka rozważa scenariusz zbycia niektórych składników majątkowych, z którymi były związane wydatki inwestycyjne poniesione przez spółkę w celu realizacji zobowiązań zawartych w zezwoleniu.