Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 7 września 2017 r., sygn. II SA/Rz 602/17

Budowlane prawo

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący SWSA Maciej Kobak Sędziowie WSA Krystyna Józefczyk /spr./ WSA Joanna Zdrzałka Protokolant specjalista Anna Mazurek - Ferenc po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 września 2017 r. sprawy ze skargi M. G. na decyzję Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] kwietnia 2017 r. nr [...] w przedmiocie nakazu rozbiórki obiektu budowlanego -skargę oddala-

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi M. G. jest decyzja Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego, dalej "WINB", z dnia [...] grudnia 2016 r. nr [...] w przedmiocie nakazu rozbiórki obiektu budowlanego.

W sprawie samowolnej budowy tymczasowego obiektu budowlanego - domku letniskowego usytuowanego na działce o nr 296/2 w miejscowości P. zapadło uprzednio rozstrzygnięcie w postaci decyzji Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w [...], dalej "PINB" z dnia [...] stycznia 2013r. nr [...] umarzającej postępowanie administracyjne. Powyższa decyzja została decyzją WINB z dnia [...] marca 2013 r. nr [...] uchylona w całości i jednocześnie nakazano T. P. rozbiórkę tego obiektu.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie wyrokiem z dnia 11 września 2013r. sygn. akt II SA/Rz 353/13: I. stwierdził nieważność decyli WINB z dnia [...] marca 2013r.; lI. uchylił decyzję PINB z dnia [...] stycznia 2013r. oraz III. stwierdził, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu do czasu uprawomocnienia się niniejszego wyroku. W uzasadnieniu wyroku Sąd wskazał, że decyzja organu wojewódzkiego rażąco narusza zasadę dwuinstancyjności postępowania administracyjnego, ponieważ jeśli organ I instancji umorzy postępowanie administracyjne z uwagi na jego bezprzedmiotowość, to organ odwoławczy nie może uchylić tej decyzji i w tym zakresie orzec co do istoty sprawy. Sąd wskazał, że w razie uprawomocnienia się niniejszego wyroku organy podejmą czynności w celu ustalenia czy na obiekt będący przedmiotem postępowania rzeczywiście nie było wydane pozwolenie na budowę. Tylko bowiem w sytuacji, w której aktualny właściciel nie posiada takiego pozwolenia jeśli było ono wymagane w dacie budowy obiektu, a organy nie posiadają go w archiwach, można uznać, że nie było ono wydane. Ze względu na to, że z akt sprawy nie wynika, iż przed 1979 r. nie było miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (wynika, że nie ma w archiwum wcześniejszych planów) ocenią także czy w myśl przepisów ustawy z dnia 31 stycznia 1961r. Prawo budowlane (Dz. U. Nr 7, poz. 46 z późn, zm., dalej "P.b. z 1961 r.) na budowę tego obiektu wymagane było pozwolenie na budowę. Po uzupełnieniu materiału dowodowego organy wydadzą stosowne decyzje adekwatne do ustalonego stanu faktycznego, w tym w aspekcie postanowień aktualnie obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00