Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 14 września 2017 r., sygn. II SA/Ol 477/17

Transport

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marzenna Glabas Sędziowie Sędzia WSA Alicja Jaszczak - Sikora Sędzia WSA Adam Matuszak (spr.) Protokolant specjalista Anna Piontczak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 września 2017 r. sprawy ze skargi A. M. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów ustawy o transporcie drogowym oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia 14 grudnia 2016 r. "[...]" Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego (dalej jako: "organ pierwszej instancji") nałożył na "[...]" (dalej jako: "skarżący" lub "przedsiębiorca"), karę pieniężną w kwocie 4.400 zł za naruszenie przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2016 r., poz. 1907, z późn. zm.), powoływanej dalej jako "u.t.d.".

Organ pierwszej instancji podał w uzasadnieniu decyzji, że zakres kontroli obejmował okres od 28 października 2015 r. do 28 października 2016 r. i dotyczył przestrzegania warunków i obowiązków przewozu drogowego określonych w art. 4 pkt 22 u.t.d. W wyniku przeprowadzonej kontroli organ stwierdził naruszenie polegające niedopełnieniu przez przedsiębiorcę obowiązku wczytania danych z karty kierowcy "[...]" (dalej jako "kierowca"), gdyż pierwsze wczytanie danych nastąpiło w dniu 17 lutego 2016 r. - tj. po 35 dniach kalendarzowych, w trakcie których na karcie kierowcy zostały zarejestrowane 34 dni działalności kierowcy. Naruszono tym termin, o którym mowa w § 4, ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 23 sierpnia 2007 r. w sprawie częstotliwości pobierania danych z tachografów cyfrowych i kart kierowców oraz warunków przechowywania tych danych (Dz. U. Nr 159, poz. 1128, z późn. zm.). Ponadto, na podstawie analizy danych z plików cyfrowych urządzenia rejestrującego pojazdu o nr rejestracyjnym "[...]"stwierdzono, że wczytywanie danych nastąpiło w dniu 16 marca 2016 r., a następnie w dniu 29 lipca 2016 r., to jest po upływie 135 dni kalendarzowych, w trakcie których na tachografie cyfrowym zostało zarejestrowanych 99 dni działalności. Przedsiębiorca naruszył więc termin, o którym mowa w § 3, ust. 1 i 2 powołanego rozporządzenia. Stwierdzono również naruszenie art. 8 Rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85. Ustalono bowiem, że kierowca w dniu 15 lutego 2016 r. skrócił dzienny czas odpoczynku o 4 godziny i 31 minut, zaś w dniu 16 lutego 2016 r. - skrócił dzienny czas odpoczynku o 49 minut. Podczas kontroli nie okazano dokumentu uzasadniającego odstąpienie od przestrzegania norm czasu prowadzenia pojazdu, wymaganych przerw lub odpoczynków. Ustalono ponadto, że w okresie rozliczeniowym 25 - 31 styczeń 2016 r. kierowca skrócił tygodniowy czas odpoczynku

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00