Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 27 września 2017 r., sygn. II SA/Go 701/17

Samorząd terytorialny

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Michał Ruszyński Sędziowie Sędzia WSA Grażyna Staniszewska Asesor WSA Zbigniew Kruszewski (spr.) Protokolant sekr. sąd. Małgorzata Zacharia-Gardzielewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 września 2017 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego na uchwałę Rady Miejskiej z dnia 17 lutego 2017 r. nr XV/159/2017 w sprawie przyjęcia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie miasta i gminy w 2017 roku stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały.

Uzasadnienie

W dniu 17 lutego Rada Miejska przyjęła uchwałę nr XV/159/2017 w sprawie Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie miasta i gminy w 2017 roku (dalej określanej również jako "Program").

Uchwała została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa z 2017 r. pod. poz. 431.

Zgodnie z § 2 ust. 1 uchwały realizatorami Programu są: (1) stanowisko ds. ochrony środowiska i zarządzania kryzysowego, (2) stanowisko ds. gospodarki komunalnej, (3) Straż Miejska. Zgodnie z § 4 uchwały sprawowanie opieki nad kotami wolno żyjącymi realizują komórki organizacyjne Urzędu, organizacje pozarządowe poprzez realizację zadań publicznych obejmujących opiekę oraz poprzez dokarmianie, społeczni opiekunowie (karmiciele), których nabór i ewidencję prowadzi stanowisko ds. gospodarki komunalnej. Zgodnie zaś z § 5 Podejmowanie interwencji w sprawach kotów wolno żyjących przy udziale organizacji pozarządowych nadzoruje Straż Miejska. § 6 uchwały stanowi, iż odławianie bezdomnych zwierząt z terenu miasta i gminy realizują: (1) Straż Miejska, poprzez interwencyjny odłów bezdomnych psów (2) Podmioty posiadające wymagane przepisami warunki i środki techniczne na zlecenie gminy, tj. Schronisko dla bezdomnych zwierząt w [...]. W § 7 przewidziano, iż ograniczanie populacji bezdomnych zwierząt poprzez sterylizację i kastrację zwierząt, w szczególności psów i kotów, realizują (1) stanowisko ds. ochrony środowiska i zarządzania kryzysowego i stanowisko ds. gospodarki komunalnej; (2) schronisko poprzez obligatoryjne przeprowadzanie zabiegów sterylizacji i kastracji zwierząt przyjętych do schroniska, z wyjątkiem zwierząt w stosunku do których istnieją przeciwwskazania do wykonywania zabiegów sterylizacji i kastracji. W § 12 uchwały przewidziano, iż Urząd Miejski może przystąpić do elektronicznego znakowania zwierząt (czipowania). Nadzór nad znakowaniem (czipowaniem) zwierząt, w szczególności psów, prowadzony będzie przez stanowisko ds. ochrony środowiska i zarządzania kryzysowego i stanowisko ds. gospodarki komunalnej, poprzez: (a) prowadzenie akcji czipowania psów z terenu miasta i gminy, (b) nadzór nad wprowadzaniem danych do bazy danych przez zakłady lecznicze dla zwierząt, z którymi Urząd podpisał umowę, (c) prowadzenie akcji edukacyjno-informacyjnych o elektronicznym znakowaniu psów. Zgodnie wreszcie z § 13 uchwały Środki finansowe na realizację zadań wynikających z Programu zabezpieczone są w budżecie Gminy na 2017 r. w kwocie: 10.000,00 zł a wedle § 14 wydatkowane będą poprzez zlecanie świadczenia usług i dostaw, zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 z późn. zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00