Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 5 lipca 2017 r., sygn. I SA/Lu 409/17

Podatek od nieruchomości

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Wiesława Achrymowicz (sprawozdawca) Sędziowie WSA Ewa Kowalczyk WSA Andrzej Niezgoda Protokolant Asystent sędziego Krzysztof Barański po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 5 lipca 2017 r. sprawy ze skargi E. na interpretację indywidualną Wójta Gminy z dnia [...] stycznia 2017 r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości oddala skargę.

Uzasadnienie

W zaskarżonej interpretacji indywidualnej Wójt Gminy (organ) ocenił, że nie jest prawidłowe stanowisko E. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w J. (spółka) dotyczące opodatkowania podatkiem od nieruchomości za 2017 r. nie całej turbiny, obejmującej: fundament, posadowioną na nim wieżę z częścią techniczno-elektroniczną, ale tylko fundamentu i wieży turbiny.

W motywach tej treści zapatrywania organ w pierwszej kolejności wyjaśnił, że spółka we wniosku o wydane interpretacji indywidualnej opisała, że działa w sektorze energii odnawialnej. Jest właścicielem farmy wiatrowej składającej się z 16 turbin z infrastrukturą towarzyszącą. Na terenie gminy M. położonych jest 13 turbin. Każda turbina składa się z żelbetonowego fundamentu, wieży zwanej masztem oraz części techniczno-elektronicznej, tj. gondoli wraz ze znajdującymi się w gondoli urządzeniami, rotora, serwomechanizmu kierunkowania elektrowni oraz urządzeń pomiarowych przymocowanych do gondoli. Spółka pytała czy za lata podatkowe poczynając od 2017 r. przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości w postaci budowli będzie wyłącznie część turbiny obejmująca jej fundament i posadowioną na nim wieżę, czy też cała turbina wraz z elementami techniczno -elektronicznymi. Zdaniem spółki, w stanie prawnym obowiązującym w 2017 r. i w latach następnych, budowlę, o której mówi art. 1a ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U.2016.716 ze zm. - u.p.o.l.) stanowi wyłącznie budowlana część turbiny, tj. jej fundament oraz usytuowana na nim wieża, bowiem wspólnie stanowią one część budowlaną urządzenia technicznego wymienionego w art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane (Dz.U.2016.290 ze zm., obecnie Dz.U.2017.1332 - u.p.b.). Spółka wywodziła, że nowelizacja ustawy Prawo budowlane wprowadzona mocą ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych (Dz.U.2016.961 - ustawa nowelizująca bądź u.e.w.) nie ma charakteru normatywnego i w rezultacie nie zmienia zakresu pojęcia budowli zawartego w ustawie Prawo budowlane. W związku z tym, w przekonaniu spółki, również po wejściu w życie wymienionej wyżej ustawy nowelizującej budowlą nadal pozostaje jedynie część budowlana turbiny, a więc jej fundament z wieżą i tylko te elementy turbin podlegają zaliczeniu do budowli jako przedmiotów opodatkowania omawianym podatkiem. Jednocześnie spółka oświadczyła, że okoliczności objęte wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w dniu jego złożenia nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz, że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00