Wyrok WSA w Lublinie z dnia 1 czerwca 2017 r., sygn. II SA/Lu 149/17
Pomoc społeczna
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Bogusław Wiśniewski (sprawozdawca), Sędziowie WSA Jerzy Drwal, NSA Witold Falczyński, Protokolant Referent stażysta Paweł Kobylarz, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 1 czerwca 2017 r. sprawy ze skargi S. W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie odmowy uchylenia decyzji uznającej świadczenia z funduszu alimentacyjnego za świadczenia nienależnie pobrane uchyla zaskarżoną decyzję.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...]. Prezydent Miasta L. przyznał H. W. świadczenie z funduszu alimentacyjnego na rzecz Ł. W. i M. W. w wysokości po [...] złotych miesięcznie na okres od dnia [...]. do dnia [...]. Kolejną decyzją z [...]. ten sam organ uznał przyznane wspomnianą decyzją świadczenia za okres od [...]. do [...]. w łącznej wysokości [...] złotych za świadczenia nienależnie pobrane. Podstawą decyzji było ustalenie, że Ł. W. w sierpniu 2010r. z tytułu zatrudnienia na umowę zlecenia w Biurze Ochrony SAWA R. S. otrzymał wynagrodzenie wysokości [...] złotych. Kwota ta została doliczona do wcześniej wyliczonego dochodu rodziny świadczeniobiorczyni za 2008r., która miesięcznie wynosiła [...] złotych. Oznaczało to kwotę [...]zł, a w przeliczeniu na osobę w rodzinie [...] złotych miesięcznie. Tymczasem zgodnie z art. 9 ust.2 ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów świadczenia z funduszu alimentacyjnego przysługują, jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty [...]zł. Zgodnie natomiast z art. 18 ust. 5 ustawy w przypadku, gdy dochód rodziny powiększony o uzyskany dochód powoduje utratę prawa do świadczenia z funduszu alimentacyjnego świadczenia nie przysługują od miesiąca następującego po pierwszym miesiącu od miesiąca w którym dochód został uzyskany.
W dniu [...]. wniosek o wznowienie postępowania zakończonego powyższą decyzją złożył S. W., dłużnik alimentacyjny, argumentując, że jako strona postępowania nie brał w nim udziału. W uzasadnieniu wniosku podał, że na podstawie tej decyzji została wydana kolejna decyzja z [...]. zobowiązująca go do zwrotu należności z tytułu otrzymanych przez osobę uprawnioną świadczeń z funduszu. Postanowieniem z [...]. Prezydent Miasta L. odmówił wznowienia postępowania, które zostało utrzymane w mocy przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze postanowieniem z [...]. Po uchyleniu obu postanowień przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie wyrokiem z dnia 21 stycznia 2016r. ( II SA/Lu 554/15 ) postanowieniem z dnia [...]. Prezydent wznowił postępowanie w sprawie, a następnie decyzją z dnia [...]. na podstawie art. 151 § 1 pkt.1 kpa odmówił uchylenia decyzji z [...]. Zdaniem organu prawidłowo bowiem ustalono, że świadczenia z funduszu alimentacyjnego przyznane i wypłacone zgodnie z decyzją znak: [...] z dnia [...]. w okresie od [...]. do [...]. w wysokości [...] zł są świadczeniami nienależnie pobranymi. Powodem dla takiej oceny jest przekroczenie kryterium dochodowego uprawniającego do świadczenia. Organ potwierdził, że dochód rodziny w 2008r. wyniósł [...] zł, co w przeliczeniu oznacza [...] zł miesięcznie i [...] zł na osobę w rodzinie. Art. 9 ust. 4a ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów stanowi, iż w przypadku uzyskania dochodu przez członka rodziny po roku kalendarzowym poprzedzającym okres świadczeniowy jego dochód ustala się na podstawie dochodu członka rodziny, powiększonego o kwotę uzyskanego dochodu z miesiąca następującego po miesiącu, w którym dochód został osiągnięty, jeżeli dochód ten uzyskiwany jest w dniu ustalania prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego. Natomiast zgodnie z art. 18 ust 5 w przypadku, gdy dochód rodziny powiększony o uzyskany dochód powoduje utratę prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego, świadczenia nie przysługują od miesiąca następującego po pierwszym miesiącu, od miesiąca w którym dochód został osiągnięty. Z tego powodu do miesięcznego dochodu rodziny należało doliczyć kwotę [...]zł, jaką Ł. W. otrzymał w sierpniu 2010r. z tytułu zatrudnienia na umowę zlecenie w firmie Biuro Ochrony SAWA. Po tej weryfikacji dochód na osobę w rodzinie wyniósł [...] zł miesięcznie, co oznacza przekroczenie kryterium dochodowego uprawniającego do świadczenia. Organ zaznaczył, że z tego powodu po przeprowadzeniu postępowania określonego w art. 149 § 2 kpa postanowił odmówić uchylenia na podstawie art. 151 § 1 pkt 1 decyzji z dnia [...].