Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 25 maja 2017 r., sygn. IV SA/Po 667/16

Zagospodarowanie przestrzenne

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Grażyna Radzicka Sędziowie WSA Donata Starosta WSA Anna Jarosz (spr.) Protokolant ref. staż. Ewa Stawicka po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 maja 2017 r. sprawy ze skargi Wojewody Wielkopolskiego na uchwałę Rady Gminy Lubasz z dnia 10 marca 2016 r. nr XVIII/140/16 w przedmiocie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla jednotorowej napowietrznej linii elektroenergetycznej WN110kV relacji Czarnków ZPP - Wronki, na terenie gminy Lubasz 1. stwierdza nieważność § 14 zaskarżonej uchwały; 2. w pozostałym zakresie skargę oddala; 3. zasądza od Gminy Lubasz na rzecz Wojewody Wielkopolskiego kwotę 480 zł (czterysta osiemdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów zastępstwa procesowego.

Uzasadnienie

W dniu 09 sierpnia 2016 r. do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu wpłynęła skarga Wojewody [...] (zwanego dalej: Wojewoda) żądającego stwierdzenia nieważności uchwały Rady Gminy Lubasz (zwanej dalej: Rada) z dnia 10 marca 2016 r. nr XVIII/140/16 w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla jednotorowej linii elektroenergetycznej WN110kV relacji Czarnków ZPP - Wronki, na terenie Gminy Lubasz (zwane dalej odpowiednio: Uchwała, plan miejscowy, linia elektroenergetyczna).

Wojewoda wskazał, że Uchwała została podjęta na podstawie art. art. 18 ust. 2 pkt 5 i art. 40 ustawy z 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1515, zwanej dalej: Usg) oraz art. 20 ust. 1 ustawy z 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2015 roku, poz. 199 z późn. zm., zwanej dalej: ustawa planistyczna) oraz uchwały Rady z dnia 25.09.2014 roku nr XXXV/353/14.

W ocenie organu Uchwała jest niezgodna z obowiązującymi przepisami. W tej mierze Wojewoda wskazał, na art. 17 pkt 6 lit. c ustawy planistycznej wójt występuje o zgodę na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne, jeżeli wymagają tego przepisy odrębne, tj. przepisy ustawy z dnia 3 lutego 995 roku o ochronie gruntów rolnych i leśnych (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 909 z późn. zm., zwana dalej: Ugril). Podkreślono, że uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia planu miejscowego podjęto w dniu 25 września 2014 r., a zatem - w ocenie Wojewody - nie dotyczą go zmiany, które do art. 7 wprowadziła ustawa z 10 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz.U. z 2015 r. poz. 1338, zwana dalej: ustawa zmieniająca) zmieniająca ustawę z dniem 10 października 2015 r. Organ wywodził, że na mocy art. 7 ust. 2 pkt 1 Ugril sprzed zmiany, przeznaczenie na cele nierolnicze gruntów rolnych stanowiących użytki rolne klas I-III wymaga uzyskania zgody ministra właściwego do spraw rozwoju wsi. Zgoda taka, w myśl § 12 pkt 12 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie wymaganego zakresu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz. U. z 2003 r.. Nr 164, poz. 1587, zwanego dalej: rozporządzenie) winna stanowić element dokumentacji prac planistycznych, potwierdzającej wykonanie czynności, o których mowa w art. 17 ustawy planistycznej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00