Wyrok WSA w Lublinie z dnia 9 maja 2017 r., sygn. II SA/Lu 81/17
Pomoc publiczna
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Jerzy Dudek Sędziowie Sędzia NSA Witold Falczyński Sędzia WSA Bogusław Wiśniewski (sprawozdawca) Protokolant Starszy asystent sędziego Agnieszka Wąsikowska po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 9 maja 2017 r. sprawy ze skargi M. D. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie zwrotu świadczeń nienależnie pobranych oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...]. Wójt Gminy N. D. przyznał M. D. zasiłki rodzinne na dzieci A. D., Ł. D. i B. D. wraz z dodatkami z tytułu rozpoczęcia roku szkolnego i wychowywania dziecka w rodzinie wielodzietnej na okres od [...]. do [...]. W dniu [...]. do organu wpłynął wniosek strony o wstrzymanie wypłaty zasiłku, z wyjaśnieniem, że o zasiłek rodzinny będzie starał się jej mąż w [...]. W związku z pismem decyzją z [...]. Wójt uchylił powyższą decyzję z dniem [...]. Postanowieniem z [...]. Marszalek Województwa L. stwierdził, że wobec podjęcia przez męża wnioskodawczyni od dnia [...]. zatrudnienia na terenie [...], w sprawie mają zastosowanie przepisy wspólnotowe dotyczące koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w przypadku przemieszczania się osób w granicach Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz [...]. Następnie decyzją z [...]. Marszalek Województwa L. przyznał M. D. świadczenia rodzinne na okres od [...]. do [...]. i odmówił ich przyznania na okres od [...]. do [...]., wskazując na przekroczenie przez nią kryterium dochodowego uprawniającego do uzyskania świadczenia. Kolejną decyzją z [...]. uznał wypłacone świadczenia rodzinne za okres od [...]. do [...]. w kwocie [...]złotych za świadczenia nienależnie pobrane i zażądał ich zwrotu wraz z ustawowymi odsetkami. Organ podał, że zgodnie z art. 30 ust. 2 pkt.1 ustawy z dnia [...]. o świadczeniach rodzinnych ( Dz. U z 2015r. poz. 114 ze zmianami ) za nienależnie pobrane świadczenia rodzinne uważa się świadczenia rodzinne wypłacone mimo zaistnienia okoliczności powodujących ustanie lub zawieszenie prawa do świadczeń rodzinnych albo wstrzymanie wypłaty świadczeń rodzinnych w całości lub w części, jeżeli osoba pobierająca te świadczenia była pouczona o braku prawa do ich pobierania. Następnie art. 25 ust. 1 ustawy stanowi, iż w przypadku wystąpienia zmian w liczbie członków rodziny, uzyskania dochodu lub innych zmian mających wpływ na prawo do świadczeń rodzinnych osoba, o której mowa w art. 23 ust. 1, jest obowiązana do niezwłocznego powiadomienia o tym organu wypłacającego świadczenia rodzinne. Według organu z dokumentów zgromadzonych w sprawie wynika, iż świadczeniobiorczyni została pouczona o obowiązku wynikającym z tego przepisu. Zdaniem organu przekroczenie kryterium dochodowego uprawniającego do pobierania świadczeń rodzinnych stanowi niewątpliwie okoliczność powodującą ustanie prawa do świadczeń rodzinnych. Z uwagi na fakt, iż strona była nieuprawniona do pobierania świadczeń rodzinnych w okresie od [...] r. do [...]., co zostało stwierdzone decyzją z dnia [...] r., świadczenia wypłacone w okresie od [...] r. do [...] r. uznano za świadczenia nienależnie pobrane. Zgodnie natomiast z art. 30 ust. 8 ustawy o świadczeniach rodzinnych kwoty świadczeń uznanych za nienależnie pobrane, podlegają zwrotowi łącznie z ustawowymi odsetkami. Odsetki są naliczane od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu wypłaty świadczeń rodzinnych do dnia spłaty.