Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Kielcach z dnia 25 maja 2017 r., sygn. I SA/Ke 229/17

Inne

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Danuta Kuchta, Sędziowie Sędzia WSA Artur Adamiec (spr.), Sędzia WSA Maria Grabowska, Protokolant Starszy inspektor sądowy Anna Szyszka, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 maja 2017 r. sprawy ze skargi S. B i A. B. na uchwałę Rady Gminy G. z dnia 23 lutego 2016 r. Nr XV/164/2016 w przedmiocie zatwierdzenia cennika usług Zakładu Usług Komunalnych w G. 1. orzeka o niezgodności z prawem uchwały Rady Gminy G. z dnia 23 lutego 2016 r. Nr XV/164/2016 w przedmiocie zatwierdzenia cennika usług Zakładu Usług Komunalnych w G. w zakresie załącznika nr 1 Kalkulacja wydania warunków na podłączenie się do wodociągu/kanalizacji wraz z uzgodnieniem projektu i odbiorem przyłącza; 2. zasądza od Gminy G. na rzecz S. B.i A. B. solidarnie kwotę 300 (trzysta) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

I SA/Ke 229/17

Uzasadnienie

1.1.Rady Gminy w G. w uchwale Nr XV/164/2016 z dnia 23 lutego 2016 r. dokonała zatwierdzenia cennika usług Zakładu Usług Komunalnych w G.. W załączniku Nr 1 do przedmiotowej uchwały zawarto kalkulację wydania warunków podłączenia do wodociągu/kanalizacji wraz z uzgodnieniem projektu i odbiorem przyłącza. Zgodnie z nim od każdej osoby ubiegającej się o wydanie warunków technicznych na przyłączenie do gminnej sieci wodociągowej i kanalizacyjnej pobierane są przez Zakład Usług Komunalnych w G. obowiązkowe opłaty w wysokości 799,50 zł/wodociąg i 799,50 zł/kanalizacja.

1.2.Jako podstawę prawną uchwały wskazano art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1515) oraz art. 24 ust. 1 ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków ( t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 139) i art.4 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 roku o gospodarce komunalnej (Dz.U z 1997 roku, Nr 9, poz.43 ze zm). W uzasadnieniu uchwały wskazano, że zgodnie z dyspozycją art.18 ust.2 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym do wyłącznej właściwości rady gminy należy stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych do kompetencji rady. Taka kompetencja w przedmiotowej sprawie została przyznana w art.24 ust.1 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę według którego to przepisu taryfy podlegają zatwierdzeniu w drodze uchwały rady gminy, z wyjątkiem taryf wymienionych w zmienionych w związku ze zmianą stawki podatku od towarów i usług. Powyższe uprawnienie pozostaje w korelacji z art. 4 ustawy o gospodarce komunalnej, którego treść stanowi, że jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej, organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego postanawiają o wyborze sposobu prowadzenia i form gospodarki komunalne jak i wysokości cen i {opłat albo o sposobie ustalania cen i opłat za usługi komunalne o charakterze użyteczności publicznej oraz za korzystanie z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej jednostek samorządu terytorialnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00