Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 11 maja 2017 r., sygn. II SA/Go 225/17
Środki unijne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Aleksandra Wieczorek Sędziowie Sędzia WSA Michał Ruszyński (spr.) Asesor WSA Jarosław Piątek Protokolant st. sekr. sąd. Monika Walentynowicz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 maja 2017 r. sprawy ze skargi "E" spółki z o.o. na decyzję Dyrektora Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie ustalenia kwoty nienależnie pobranych płatności z tytułu wspierania gospodarowania na obszarach górskich i innych obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania I. uchyla zaskarżoną decyzję, II. zasądza od Dyrektora Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na rzecz strony skarżącej "E" spółki z o.o. kwotę 387 (trzysta osiemdziesiąt siedem) złotych, tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Decyzją z [...] listopada 2016 r. nr [...] Kierownik Biura Powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ustalił "E" sp. z o.o. kwotę nienależnie pobranych płatności z tytułu wspierania gospodarowania na obszarach górskich i innych obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania w łącznej wysokości 1269,82 zł, uzyskanych na mocy decyzji z [...] listopada 2014 r. nr [...] w sprawie pomocy finansowej z tytułu wspierania gospodarowania na obszarach górskich i innych obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania (ONW).
Uzasadniając decyzję organ pierwszej instancji wskazał, że zgodnie z art. 31a rozporządzenia Komisji (WE) z dnia 30 listopada 2009 r. Nr 1122/2009 ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 odnośnie do zasady wzajemnej zgodności, modulacji oraz zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli w ramach systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników przewidzianych w wymienionym rozporządzeniu oraz wdrażania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do zasady wzajemnej zgodności w ramach systemu wsparcia ustanowionego dla sektora wina (Dz.U.UE.L.2009.316.65), państwa członkowskie systematycznie aktualizują system identyfikacji działek rolnych i kontrolują wszystkich rolników na całym obszarze objętym tym systemem w okresie maksymalnie trzech lat, obejmując kontrolą rocznie co najmniej 25% kwalifikujących się hektarów zarejestrowanych w systemie identyfikacji działek rolnych. Zatem w odniesieniu do działek zgłoszonych we wniosku strony w 2014 r. aktualizacja została przeprowadzona na podstawie zdjęć lotniczych wykonanych 20 maja 2014 r. W następstwie tej aktualizacji ustalono, że w przypadku działki ewidencyjnej nr [...] deklarowana powierzchnia gruntów rolnych (44,50 ha) jest większa od maksymalnej wartości PEG (43,64 ha) o 0,86 ha. Zmniejszenie powierzchni kwalifikującej się do płatności wynika z występowania elementów zadrzewionych biegnących wzdłuż granicy lasu w południowej części działki. Dodatkowo jak wynika z dołączonego do wniosku załącznika graficznego, obszar wyłączony przez wnioskodawcę w południowej części - klin, który wchodzi w głąb działki, zajmuje obszar większy niż ten wyłączony przez stronę. Natomiast jeśli chodzi o działkę nr [...] to także - jak wskazał organ - położona jest ona w otoczeniu obszaru zalesionego i również w tym przypadku zmniejszenie powierzchni kwalifikującej się do płatności wynika z ekspansji obszarów zadrzewionych w głąb gruntów rolnych, co widoczne jest zarówno w południowej jak i północnej części działki. Dodatkowo obszar położony w południowo-zachodniej części działki wygląda na częściowo nieużytkowany rolniczo. Uwzględniając powyższe różnica pomiędzy powierzchnią deklarowaną do płatności (105,70 ha) a powierzchnią maksymalnego obszaru PEG (101,50 ha) wynosi 4,20 ha.