Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 12 kwietnia 2017 r., sygn. II SA/Sz 58/17
Drogi publiczne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Sokołowska (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Barbara Gebel,, Sędzia WSA Patrycja Joanna Suwaj, Protokolant starszy sekretarz sądowy Małgorzata Płocharska-Małys, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 6 kwietnia 2017 r. sprawy ze skargi Spółki A. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej za zajęcie pasa drogowego oddala skargę.
Uzasadnienie
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w S. decyzją z dnia [...] r., nr [...], wydaną na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 23 ze zm.) - dalej "K.p.a." w związku z art. 40 ust. 1, ust. 4, ust. 6, ust. 12 pkt 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 446) - dalej "u.d.p.", po rozpatrzeniu odwołania Spółki A, od decyzji Zarządu Powiatu S. z dnia [...] r., nr [...] w sprawie nałożenia na ww. spółkę kary pieniężnej w wysokości [...] zł za zajęcie pasa drogowego drogi powiatowej ul. [...] w S., pod umieszczenie reklamy o treści "[...]", bez zezwolenia zarządcy drogi - utrzymało w mocy decyzję organu I instancji.
Powyższa decyzja zapadła w następującym stanie faktycznym i prawnym.
W dniu 4 lutego 2016 r. podczas rutynowego objazdu dróg powiatowych ujawniono obiekt będący reklamą w pasie drogowym drogi powiatowej ul. [...], działka drogowa [...] ob. [...] w S. - panel reklamowy o treści "[...]", zamocowany nad witryną apteki oraz semafor w kształcie dwóch krzyży aptecznych, zamocowany na wysięgniku, prostopadle do ściany budynku przy ul. [...] w S., z czego sporządzono dokumentację zdjęciową oraz protokół z kontroli drogi. Dokonując oceny zastanego obiektu organ I instancji uznał, że spełniał on definicję reklamy zawartą w art. 4 pkt 23 ustawy o drogach publicznych. Ponadto organ ten ustalił, że nie wydawano zezwolenia na zajęcie pasa drogowego w odniesieniu do takiej reklamy.