Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 7 kwietnia 2017 r., sygn. II SA/Łd 935/16

Pomoc społeczna

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział II w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA Jolanta Rosińska (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Renata Kubot - Szustowska, Sędzia WSA Barbara Rymaszewska, , Protokolant Starszy sekretarz sądowy Dominika Człapińska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 kwietnia 2017 r. sprawy ze skargi Z. G. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ł. z dnia [...]nr [...] w przedmiocie odmowy skierowania do domu pomocy społecznej uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Prezydenta Miasta P. z dnia [...] nr [...].

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją z dnia [...] nr [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Ł. utrzymało w mocy decyzję Prezydenta Miasta P. o odmowie skierowania do domu pomocy społecznej.

Jak wynika z akt sprawy w dniu 24 czerwca 2016 r. do Miejskiego Centrum Pomocy Społecznej w P. wpłynął wniosek Z. G. z prośbą o skierowanie do Domu Pomocy Społecznej w P..

Decyzją z dnia [...] nr [...] Prezydent Miasta P., na podstawie art. 2 ust. 1, art. 3 ust. 4, art. 54 ust. 1, art. 59 ust. 1, art. 110 ust. 7 i 8 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jednolity Dz. U z 2015 r. poz. 163 z późn. zm.) oraz Rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012 r. w sprawie Domów Pomocy Społecznej (Dz. U. z 2012 r. poz. 964), odmówił wnioskodawczyni skierowania do Domu Pomocy Społecznej w P.. Organ ustalił, że wnioskodawczyni ma 89 lat i jest osobą niepełnosprawną, wymagającą całkowitej opieki i pielęgnacji. Od 20 stycznia 2016 r. przebywa w Zakładzie Opiekuńczo-Leczniczym w P. z rozpoznaniem niewydolności naczyń mózgowych z objawami demencji niewydolności serca oraz nadciśnieniem tętniczym. Jest osobą leżącą, pampersowaną. Wnioskodawczyni posiada czworo dzieci. R. G. mieszka w P., przebywa na emeryturze i od niedawna pracuje na umowę zlecenie, jest osobą sprawną fizycznie, nie choruje. Podczas wywiadu środowiskowego nie zobowiązał się do opieki nad matką, ale zadeklarował dopłatę do pobytu matki w domu pomocy społecznej w wysokości 200,00 zł miesięcznie. H. S. mieszka w P., przebywa na rencie inwalidzkiej i zatrudniona jest jako doradca finansowy, ma dwóch dorosłych synów, z których tylko jeden wykonuje pracę zarobkową. Nie zobowiązała się do opieki nad matką, lecz zadeklarowała dopłatę do pobytu matki w domu pomocy społecznej w wysokości 200,00 zł miesięcznie. T. S. także mieszka w P., podczas wywiadu środowiskowego odmówiła przedstawienia wysokości dochodu męża z górnictwa. Nie zadeklarowała żadnej pomocy usługowej ani finansowej dla matki. L. B. mieszka w Ł. z pełnoletnim wnukiem (w rodzinie zastępczej), przebywa na emeryturze. Nie zobowiązała się do opieki nad matką lecz zadeklarowała dopłatę do pobytu matki w domu pomocy społecznej w wysokości 200,00 zł miesięcznie. Uwzględniając te okoliczności organ wyjaśnił, że po wsparcie w postaci zamieszkania w domu pomocy społecznej należy sięgnąć dopiero po wykorzystaniu wszystkich możliwości indywidualnej pomocy w miejscu zamieszkania. Umieszczenie osoby w domu pomocy społecznej jest ostatecznością, ponieważ zadaniem tych placówek jest zapewnienie opieki osobom, które ze względu na wiek lub niepełnosprawność nie są w stanie samodzielnie funkcjonować w środowisku i jednocześnie nie ma możliwości zapewnienia im niezbędnej pomocy. W opinii organu istnieje możliwość zapewnienia wnioskodawczyni pomocy poprzez przyznanie usług opiekuńczych świadczonych w miejscu zamieszkania oraz pomocy rodziny. Przed pobytem w Zakładzie Opiekuńczo-Leczniczym wnioskodawczyni mieszkała wspólnie z synem R. G.. Ponadto, posiada czworo dzieci oraz dorosłe wnuki, które dysponują wolnym czasem i na zmianę mogą zorganizować stałą pomoc i opiekę nad wnioskodawczynią. Deklarowaną dopłatę do pobytu w domu pomocy społecznej rodzina powinna przeznaczyć na specjalistyczną pomoc dla wnioskodawczyni. W świetle zebranych materiałów organ stwierdził, że Z. G. nie spełnia warunków do skierowania do domu pomocy społecznej, gdyż nie zostały wykorzystane wszystkie możliwości indywidualnej pomocy w miejscu zamieszkania ze strony rodziny, a także gminy - w formie usług opiekuńczych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00