Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Kielcach z dnia 13 kwietnia 2017 r., sygn. II SA/Ke 38/17

Samorząd terytorialny

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Beata Ziomek, Sędziowie Sędzia WSA Krzysztof Armański, Sędzia WSA Magdalena Chraniuk-Stępniak (spr.), Protokolant Joanna Nowak, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 kwietnia 2017 r. sprawy ze skargi Wojewody Świętokrzyskiego na uchwałę Rady Gminy Pierzchnica z dnia 12 września 2016 r. nr XVI/51/2016 w przedmiocie określenia trybu konsultacji dotyczących zniesienia urzędowych nazw miejscowości I. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w całości; II. zasądza od Gminy Pierzchnica na rzecz Wojewody Świętokrzyskiego kwotę 480 (czterysta osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

W dniu 12 września 2016 r. Rada Gminy Pierzchnica podjęła na podstawie art. 5 ust 2, art. 5a ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 446) oraz art. 8 ust 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 2003 r. o urzędowych nazwach miejscowości i obiektów fizjograficznych (Dz.U. Nr 166, poz. 1612 ze zm.) uchwałę Nr XVI/51/2016 w sprawie określenia trybu konsultacji dotyczących zniesienia urzędowych nazw miejscowości w gminie Pierzchnica. Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji określały załączniki 1 i 2 do uchwały.

Wojewoda Świętokrzyski, działając na podstawie art. 93 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaskarżył powyższą uchwałę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, wnosząc o stwierdzenie jej nieważności, albowiem została podjęta z rażącym naruszeniem art. 5a ustawy o samorządzie gminnym w zw. z art. 8 ust 2 ustawy o urzędowych nazwach miejscowości i obiektów fizjograficznych.

W uzasadnieniu skargi organ nadzoru wskazał, że przepisy § 3 załączników do uchwały w części określającej osoby uprawnione do udziału w konsultacjach jako posiadające czynne prawo wyborcze naruszają art. 5a ustawy o samorządzie gminnym przez przekroczenie zakresu zawartego w tym przepisie upoważnienia. Upoważnienie to określa materię regulacji wydanej na jego podstawie jako określenie "zasad i trybu" przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami gminy. We wskazanych kategoriach nie mieści się samodzielne ograniczanie kręgu osób uprawnionych do czynnego udziału w konsultacjach. Ograniczenie takie musi mieć wyraźne poparcie w przepisach ustawy. W przypadku ograniczenia kręgu uprawnionych do udziału w konsultacjach, do mieszkańców posiadających czynne prawo wyborcze, takiego szczegółowego upoważnienia brak. Na poparcie swojego stanowiska Wojewoda Świętokrzyski przywołał orzeczenia sądów administracyjnych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00