Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 6 kwietnia 2017 r., sygn. III SA/Gd 124/17
Transport
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Alina Dominiak (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Felicja Kajut, Sędzia WSA Jolanta Sudoł, Protokolant Starszy Sekretarz Sądowy Agnieszka Januszewska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 kwietnia 2017 r. sprawy ze skargi "A" Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w K. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 29 sierpnia 2016 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za wykonywanie transportu drogowego z naruszeniem prawa 1) uchyla zaskarżoną decyzję, 2) zasądza od Głównego Inspektora Transportu Drogowego na rzecz "A" Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w K. 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego decyzją z dnia 8 lipca 2016 r. nałożył na "A" Spółkę z o.o. w K. karę pieniężną w kwocie 6.000 zł.
W uzasadnieniu organ podał, że w dniu 2 maja 2016 r. w P. na drodze krajowej został zatrzymany do kontroli samochód Man o nr. rej. [...] z naczepą, którym kierował A. Cz.. Zgodnie z dokumentem przewozowym oraz oświadczeniem kierowcy wykonywano krajowy transport drogowy rzeczy. Podczas kontroli pobrano i poddano analizie dane cyfrowe z karty kierowcy oraz tachografu cyfrowego. Stwierdzono nierejestrowanie za pomocą urządzenia rejestrującego lub cyfrowego urządzenia rejestrującego na wykresówce lub karcie kierowcy wskazań w zakresie prędkości pojazdu, aktywności kierowcy i przebytej drogi, co stanowiło naruszenie przepisów art. 32 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014, za które organ wymierzył karę pieniężną w wysokości 5.000 zł. Podczas kontroli wykryto niedozwolone urządzenie w postaci wyłącznika, który po uruchomieniu powodował , że tachograf w czasie rzeczywistej jazdy na karcie kierowcy rejestrował odpoczynek. Uruchomienie wyłącznika następowało poprzez przytrzymanie pedału gazu przez kilka sekund, a następnie uruchomienie silnika. Potwierdziła to próba drogowa oraz zeznania kierowcy. Z dokumentacji oraz zeznań kierowcy wynika, że 2 maja 2016 r. , w trakcie ważenia zespołu pojazdów nie rejestrował on na karcie kierowcy swojej aktywności w postaci jazdy. Także zapisy archiwalne preselekcji zainstalowanej na drogach krajowych województwa wielkopolskiego potwierdziły używanie niedozwolonego urządzenia- w czasie gdy pojazd przejeżdżał pod bramą preselekcji, na tachografie i karcie kierowcy zapisał się odpoczynek. Organ uznał, że powyższe działanie kierowcy miało na celu fałszowanie faktycznego czasu jego pracy, przejechanych kilometrów i wskazań prędkości. Zatem wszystkie dane zapisane przez tachograf dotyczące okresów prowadzenia pojazdu i odbytych odpoczynków były niewiarygodne.