Wyrok WSA w Warszawie z dnia 21 marca 2017 r., sygn. VI SA/Wa 2555/16
Transport
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Henryka Lewandowska-Kuraszkiewicz Sędziowie Sędzia WSA Marzena Milewska-Karczewska Sędzia NSA Zdzisław Romanowski (spr.) Protokolant st. sekr. sąd. Eliza Mroczek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 marca 2017 r. sprawy ze skargi M. H. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] września 2016 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej oddala skargę
Uzasadnienie
W dniu [...] października 2014 r. w miejscowości Rudawa na drodze krajowej nr 79 o dopuszczalnym nacisku pojedyńczej osi napędowej na drogę do 10 t. zatrzymano do kontroli, należący do M. H. (dalej skarżący) prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą [...] w K., dwuosiowy pojazd silnikowy marki [...] nr rejestr. [...] z trzyosiową naczepą marki [...] nr rejestr. [...] (dalej jako pojazd). Pojazdem, którym kierował skarżący M. H., przewożono ładunek podzielny w postaci cegieł na paletach obciągniętych folią termokurczliwą. Skarżący nie legitymował się wymaganym zezwoleniem na przejazd pojazdem nienormatywnym. Pojazd zważono na przystosowanym (legalizowanym) do tego miejscu (stanowisku) (por. protokół z pomiaru równości terenu na stanowisku kontroli pojazdów z 13 października 2014 r.) przy użyciu przenośnych wag do pomiarów statycznych typu SAW 10C/II o numerach 856711 i 856688. Wagi te w dniu kontroli legitymowały się ważnym świadectwem zgodności z 22 stycznia 2014 r., wydanym przez Okręgowy Urząd Miar w Poznaniu na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/23/WE z 23 kwietnia 2009 r. w sprawie wag nieautomatycznych. Dyrektywa ta została wdrożona do polskiego prawa rozporządzeniem Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 11 grudnia 2003 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla wag nieautomatycznych podlegających ocenie zgodności (Dz. U. z 2004 r. Nr 4, poz. 23) i weszła w życie wraz z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej.