Orzeczenie
Wyrok WSA w Warszawie z dnia 22 marca 2017 r., sygn. II SA/Wa 900/16
Ochrona danych osobowych
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA - Andrzej Kołodziej Sędzia WSA - Sławomir Antoniuk Sędzia WSA - Stanisław Marek Pietras (spraw.) Protokolant starszy sekr. sądowy - Sylwia Rosińska-Czaykowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 marca 2017 r. sprawy ze skargi E.C. na decyzję Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych z dnia [...] lipca 2015 r. nr [...] w przedmiocie odmowy udostępnienia danych osobowych - oddala skargę -
Uzasadnienie
Do Biura Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych wpłynęła skarga skarżącej E. C. na działania Wspólnoty Mieszkaniowej [...] w W. o nakazanie Wspólnocie udostępnienia skarżącej danych osobowych dłużników Wspólnoty znajdujących się w dokumentacji dotyczącej zarządu nieruchomością wspólną, w tym dotyczących prowadzonej wobec dłużników Wspólnoty Mieszkaniowej windykacji należności i rozliczeń kosztów centralnego ogrzewania, ciepłej i zimnej wody oraz prądu i śmieci. Skarżąca wniosła także o zakazanie Wspólnocie udostępniania jej danych osobowych innym osobom niebędącym członkami Wspólnoty, poprzez przekazywanie osobom zatrudnionym do utrzymywania czystości na klatce schodowej pism zawierających jej dane osobowe i zażądała również od organu do spraw ochrony danych osobowych wydania decyzji zakazującej Wspólnocie wywieszania w miejscach powszechnie dostępnych, tj. na klatkach schodowych, wykazów obejmujących numery lokali oraz kwoty świadczeń pieniężnych, które skarżąca powinna wpłacić na rzecz Wspólnoty. W uzasadnieniu podała, że nikt jej nie informował i nadal nie informuje, w jaki sposób chronione są jej dane osobowe. Jedno jest pewne, że chronione są przed nią, a nie przed dostępem osób trzecich, gdyż Zarząd nie udostępnia dokumentów wspólnoty mieszkaniowej właścicielom lokali. Jej werbalne i pisemne prośby kierowane do Zarządu o umożliwienie kontroli dokumentów wspólnoty mieszkaniowej tj. wszelkich rozliczeń właścicieli lokali i dokumentów źródłowych, które posłużyły Zarządowi do tych rozliczeń, spotykają się z odmowami, a ani na zebraniu ani po zebraniu nie może wykonać swych ustawowych praw, określonych w art. 29 ustawy o własności lokali. Jednocześnie Zarząd przekazuje jej kompletne dane (nazwisko, imię, ilości osób w lokalu, zaległości i nadpłaty-salda) osobie, która zajmuje się utrzymaniem porządku w nieruchomości. Osoba ta dostaje do roznoszenia salda, a jej się zabrania wglądu do dokumentacji z uwagi na fakt, że zawiera ona dane osobowe właścicieli lokali. Ponadto w ubiegłych latach Zarząd kilkukrotnie wywieszał na dziewięciu klatkach schodowych informacje o saldach właścicieli lokali. Wywieszenie miało miejsce na tablicy informacyjnej w budynku. Były to wykazy zawierające numery lokali mieszkalnych oraz kwoty należnych świadczeń pieniężnych (m. in. z tytułu opłat eksploatacyjnych, funduszu remontowego, mediów).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right