Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 28 marca 2017 r., sygn. II SA/Ol 1323/16

Prawo miejscowe

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Osipuk Sędziowie Sędzia WSA Beata Jezielska Sędzia WSA Katarzyna Matczak (spr.) Protokolant specjalista Karolina Hrymowicz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 marca 2017 r. sprawy ze skargi Gminy Mrągowo na zarządzenie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie z dnia 20 marca 2015 r. w przedmiocie ustanowienia planu zadań ochronnych dla obszaru Natura 2000 Mazurska Ostoja Żółwia Baranowo PLH280055 I. stwierdza nieważność zarządzenia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie z dnia 20 marca 2015 r. w sprawie ustanowienia planu zadań ochronnych dla obszaru Natura 2000 Mazurska Ostoja Żółwia Baranowo PLH280055; II. zasądza od Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie na rzecz skarżącej Gminy Mrągowo kwotę 797 zł (słownie: siedemset dziewięćdziesiąt siedem złotych), tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie (dalej jako RDOŚ) w dniu 20 marca 2015r., na podstawie art. 28 ust. 5 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (t.j. Dz.U. z 2013r. poz. 627 ze zm.) dalej jako u.o.p., wydał zarządzenie w sprawie ustanowienia planu zadań ochronnych dla obszaru Natura 2000 Mazurska Ostoja Żółwia Baranowo PLH280055 (zwanym dalej: zarządzeniem, planem zadań ochronnych).

Po wezwaniu RDOŚ przez Gminę M. (dalej jako strona skarżąca) do usunięcia naruszenia prawa w związku z wydaniem powyższego zarządzenia, w odpowiedzi organ pismem z dnia 13 września 2016r. poinformował, że plan zadań ochronnych został ustanowiony na podstawie art. 28 ust. 10 u.o.p. W przypadku uznania, że procedura wyznaczania i zasady ochrony obszarów Natura 2000 naruszają Konstytucję RP, strona skarżąca powinna wystąpić ze stosownym wnioskiem w trybie art. 191 Konstytucji RP. Organ wyjaśnił również, że wprowadzając w zarządzeniu zapis odnośnie obszarów kluczowych dla ochrony miejsc lęgowych żółwia błotnego - 500 m wokół miejsc stałego występowania żółwi błotnych, która ma za zadanie ochronę tych miejsc przed nową zabudową mieszkaniową, oddaloną od istniejących zabudowań, nie nałożył bezwzględnego zakazu zabudowy czy obowiązku bezzwłocznego wprowadzenia tych zmian w istniejących studiach uwarunkowań i kierunkach zagospodarowania przestrzennego Gminy M. oraz Miasta i Gminy M., a także miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego Gminy M. oraz Miasta i Gminy M. Jest to wskazanie do zawarcia stosownych zapisów podczas dokonywania zmian w powyższych dokumentach planistycznych. Organ wskazał również, że przy opracowywaniu planu zadań ochronnych wykorzystano dostępną wiedzę o gatunkach herpetofauny, która uzupełniona została niezbędnymi badaniami eksperckimi. RDOŚ przyznał, że weryfikacja terenowa siedlisk przyrodniczych nie została przeprowadzona z uwagi na niewyłonienie wykonawcy w toku postępowań przetargowych. Jednak w planie zadań ochronnych zaplanowane zostały działania dotyczące przeprowadzenia inwentaryzacji siedlisk oraz zaplanowania szczegółowych działań ochronnych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00