Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 16 marca 2017 r., sygn. I SA/Go 61/17

Inne

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jacek Niedzielski(spr.) Sędziowie Sędzia WSA Dariusz Skupień Sędzia WSA Aleksandra Wieczorek Protokolant Asystent sędziego Marta Surmacz-Buszkiewicz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 marca 2017 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego na uchwałę Rady Gminy z dnia 21 października 2011 r. nr XII/61/11 w przedmiocie wzorów formularzy na podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w części dotyczącej załączników nr 1,2,3,4,5,6 do tej uchwały w zakresie obowiązku podania numeru telefonu bądź telefonu kontaktowego oraz obowiązku podania numeru identyfikacji podatkowej (NIP).

Uzasadnienie

Prokurator Rejonowy wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim skargę na uchwałę Rady Gminy z dnia 21 października 2011 r. nr XII/61/11 podjętą w sprawie określenia wzorów formularzy na podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny w częściach dotyczących treści załącznika Nr 1, załącznika Nr 2, załącznika Nr 3, zawierające sformułowania "Uprzedzony(a) o odpowiedzialności karnej z art. 233 § 1 Kodeksu Karnego oświadczam, że podane przez mnie dane są zgodne z rzeczywistością" oraz w częściach dotyczących załącznika Nr 4, załącznika Nr 5, załącznika Nr 6 zawierających sformułowanie "Niniejsze oświadczenie potwierdzam własnoręcznym podpisem uprzedzony(a) o odpowiedzialności karnej z art. 233 § 1 Kodeksu Karnego za składanie danych niezgodnych z rzeczywistością".

Zaskarżonej uchwale Prokurator zarzucił istotne naruszenie prawa materialnego - art. 18 ust. 2 pkt 8 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. 2013 r. poz. 594 ze zm. - dalej "u.s.g."), art. 6 ust. 13 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 849 ze zm. - dalej "u.p.o.l."), art. 6a ust. 11 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t.j. Dz.U. z 2013r., poz. 1381 - dalej "u.p.r.) oraz art. 6 ust. 9 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym (t.j. z. U. z 2013 r. poz. 465 ze zm. - dalej "u.p.l."). W ocenie Prokuratora, formularze deklaracji powinny umożliwiać złożenie wyłącznie takich oświadczeń, które są niezbędne do wymiaru i poboru podatku. Cechy takiej nie posiada zobowiązanie składającego informacje/osoby reprezentującej składającego do podpisania wskazanych powyżej oświadczeń. Przepisy zawarte w zaskarżonej uchwale, ani żaden inny przepis prawa pozytywnego nie upoważniał rady gminy do wymuszenia złożenia oświadczenia o takiej treści przez osobę składającą deklarację na podatki od nieruchomości, rolny i leśny.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00