Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 28 lutego 2017 r., sygn. II SAB/Ol 106/16

 

Dnia 28 lutego 2017 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Adam Matuszak Sędziowie sędzia WSA Beata Jezielska (spr.) sędzia WSA Tadeusz Lipiński Protokolant specjalista Wojciech Grabowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 lutego 2017 roku sprawy ze skargi A. P. na bezczynność Burmistrza w zorganizowaniu przetargu na odbieranie odpadów komunalnych - oddala skargę.

Uzasadnienie

A P wniósł skargę na bezczynność Burmistrza N w zorganizowaniu przetargu na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości położonych na terenie gminy N, czyli brak działania w trybie art. 6d ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2016r poz. 250 ze zm., dalej jako: u.cz.p.g.). Podał, że pismem z dnia "[...]"r. wezwał Burmistrza do usunięcia naruszenia prawa i w dniu "[...]"r. otrzymał pismo Burmistrza, które w jego ocenie nie stanowi zgodnej z prawem odpowiedzi, gdyż organ nie odniósł się do podnoszonych przez skarżącego naruszeń. Wskazał, że bezczynność Burmistrza narusza prawo i interes prawny mieszkańców gminy N, w tym skarżącego. Zarzucił, że organ nie wypełnia obowiązków ustawowych poprzez brak działania w trybie art. 6d u.cz.p.g., a także nie uwzględnia normy prawnej określonej w art. 6r ust. 1 i ust. 2 u.cz.p.g., gdyż nie wykazuje w budżecie gminy dochodu, którym jest opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz nie wskazuje, jak kształtują się koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Podniósł, że bez znaczenia jest okoliczność, że Gmina przystąpiła do Ekologicznego Związku Gmin. Wynika to z brzmienia art. 3 ust. 2 u.cz.p.g., w którym wymienione są zadania, które mogą być wykonywane samodzielnie lub wspólnie z inną gminą lub gminami. Przepis ten nie dotyczy obowiązków określonych w rozdziale 3a u.cz.p.g., w tym zorganizowania przetargu na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, dokonania wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, czy określenia wzoru deklaracji. Skarżący podniósł, że właściciele nieruchomości położonych na terenie konkretnej gminy zobowiązani są do uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, a w zamian gmina jest zobowiązana do zorganizowania odbierania odpadów komunalnych. Wynika to z faktu, że to Rada Miejska, a nie Zgromadzenie Ekologicznego Związku Gmin podjęła uchwałę w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, a zasady odbierania odpadów od właścicieli nieruchomości są konsekwencją uchwalonego regulaminu. W związku z tym Związek Gmin nie może ustalać swoich zasad, albo takich zasad jak w innych gminach, w sprawie odbierania odpadów, gdyż odpowiedzialnym za wykonywanie regulaminu jest Burmistrz. Ponadto podał, że w myśl art. 6r ust. 1 u.cz.p.g. opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi dochód gminy, zaś w myśl ust. 2 z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi gmina pokrywa koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. W przypadku przejęcia przez związek międzygminny zadań gminy, o których mowa w art. 3 ust. 2 u.cz.p.g. w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowią dochód związku międzygminnego odpowiednio do zakresu przejętych zadań, zaś środki z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie mogą być wykorzystane na cele niezwiązane z pokrywaniem kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Nie istnieje jednak dokument o przekazanych przez Gminę zadaniach dla Związku Gmin i o podziale finansów z wpływów uiszczanej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi przez właścicieli nieruchomości. Zatem fakt, że wszystkie sprawy związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi na terenie gminy realizuje Związek Gmin jest niezgodny z prawem i ze statutem Związku. Skarżący zarzucił także, że Gmina przystąpiła do Związku uchwałą Rady z dnia "[...]"r. oraz przyjęła statut Związku, w którym nie ma wymienionej Gminy N, a uchwała ta została podjęta na podstawie art. 67 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2016r. poz. 446 ze zm., dalej jako: u.s.g.), stanowiącym o utworzeniu związku, a nie o wstąpieniu do już istniejącego. Ponadto wskazał, że art. 3 ust. 2a u.cz.p.g. został wprowadzony ustawą z dnia 1 lipca 2011r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2012r., a zatem nie obowiązywał w dacie przystąpienia Gminy do Związku Gmin. Podniósł, że w treści statutu Związku obowiązującego na dzień dzisiejszy nie ma wymienionych takich pojęć jak opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi, czy przetarg na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Natomiast organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa, co wynika wprost z art. 7 Konstytucji RP i każde działanie organów samorządowych musi mieć oparcie w obowiązującym prawie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00