Wyrok WSA w Warszawie z dnia 30 stycznia 2017 r., sygn. III SA/Wa 403/16
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Piotr Przybysz, Sędziowie sędzia WSA Honorata Łopianowska (sprawozdawca), sędzia WSA Tomasz Janeczko, Protokolant referent Piotr Niewiński, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 stycznia 2017 r. sprawy ze skargi Gminy [...] na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia [...] października 2015 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1. uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną, 2. zasądza od Ministra Rozwoju i Finansów na rzecz skarżącej Gminy [...] kwotę 440 (czterysta czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
[1] Pismem z [...] lipca 2015 r. Gmina B. (dalej: "Gmina" lub "Skarżąca") złożyła wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w zakresie dotyczącym ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. 2004 Nr 54 poz. 535 z późn. zm.).
We wniosku Gmina podała, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, który wykonuje zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa. Zdecydowana większość z tych zadań jest realizowana w ramach reżimu publicznoprawnego, ale wybrane czynności wykonywane są na podstawie umów cywilnoprawnych, które Gmina traktuje jako podlegające regulacjom ustawy
o podatku od towarów i usług. W ramach czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych Gmina dokonuje lub może dokonywać zarówno transakcji opodatkowanych podatkiem od towarów i usług według odpowiednich stawek
i wykazywanych w rejestrach sprzedaży i deklaracjach VAT, czynności zwolnionych
z podatku dokumentowanych w rejestrach sprzedaży i deklaracjach VAT jako zwolnione z podatku oraz czynności realizowane przez Gminę w reżimie administracyjnym, publicznoprawnym. W związku z wykonywaniem tych czynności Gmina ponosi wydatki, z których tytułu kontrahenci wystawiają na jej rzecz faktury
z wykazanymi kwotami VAT. W odniesieniu do podatku naliczonego wynikającego z wydatków, które są ponoszone bezpośrednio i wyłącznie w związku z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu VAT Gmina korzysta (zamierza skorzystać) z prawa do odliczenia podatku naliczonego stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast w odniesieniu do wydatków związanych bezpośrednio i wyłącznie z pozostałymi czynnościami podatek naliczony nie jest odliczany przez Gminę.