Orzeczenie
Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 15 grudnia 2016 r., sygn. II SA/Po 662/16
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jakub Zieliński (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Elwira Brychcy Sędzia WSA Edyta Podrazik Protokolant st. sekr. sąd. Edyta Rurarz - Kwietniewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 grudnia 2016 r. sprawy ze skargi W. G. na akt Starosty [...] z dnia [...] 2016 r. Nr [...] w przedmiocie odmowy zwrotu części opłaty za wydanie karty pojazdu I. uchyla zaskarżony akt, II. zasądza od Starosty [...] na rzecz skarżącego kwotę 697 zł (sześćset dziewięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
W dniu 12 kwietnia 2016 r. (data wpływu podania do organu) W. G. (dalej również: wnioskodawca; zainteresowany; skarżący), reprezentowany przez pełnomocnika procesowego, wystąpił do Starosty (dalej również: Starosta; organ) o zwrot kwoty 425 zł, stanowiącej nadpłatę opłaty za wydanie karty pojazdu przy rejestracji pojazdu marki [...], nr. rej. [...], sprowadzonego z zagranicy. W uzasadnieniu wnioskodawca powołał się m.in. na wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 17 stycznia 2006 r. sygn. akt U 6/04, w którym Trybunał orzekł, że § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 lipca 2003 r. w sprawie wysokości opłat za kartę pojazdu (Dz.U. nr 137, poz. 1310) jest niezgodny z art. 77 ust. 4 pkt 2 i ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2005 r. nr 108, poz. 908, z późn. zm.), jak i na postanowienie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 10 grudnia 2007 r., wydane w sprawie o sygn. C-134/07 (Dz.U.UE.C.2008/64/15).
W odpowiedzi na wniosek, Starosta w piśmie z dnia [...] czerwca 2016 r. znak [...] stwierdził, że nie ma podstawy do zwrotu opłaty za wydanie karty pojazdu; nie może również wydać decyzji odmawiającej zwrotu, ponieważ nie ma podstaw prawnych do takiego działania. Organ powołał wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 16 kwietnia 2015 r. sygn. I OSK 1896/13, w którym stwierdzono, że wprawdzie w dniu 1 stycznia 2010 r. weszła w życie nowelizacja ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 157, poz. 1241, z późn. zm.) i na mocy art. 115 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych oraz art. 61 ust. 1 pkt 2 i art. 67 ustawy o finansach publicznych powstał obowiązek rozpatrywania wniosków o zwrot opłaty za wydanie karty pojazdu wniesionych po dniu 1 stycznia 2010 r. na podstawie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego i odpowiednio stosowane przepisy Działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 2009 r. - Ordynacja podatkowa, tym niemniej przedmiotowa sprawa powinna być rozpoznawana przy zastosowaniu przepisów dotychczasowych. W tym zakresie Starosta zwrócił uwagę na to, że powołane wyżej, obowiązujące od 1 stycznia 2009 r., przepisy ustawy o finansach publicznych dotyczyły trybu rozstrzygania w zakresie nieopodatkowanych należności budżetowych; nie mogły zatem mieć zastosowania do czynności dokonywanych na gruncie poprzednio obowiązującego stanu prawnego, w tym także do czynności zwrotu opłaty (jej części) pobranej przed wejściem w życie przepisów tej ustawy.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right