Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 16 grudnia 2016 r., sygn. II SA/Kr 1105/16

Odpady

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Paweł Darmoń (spr.) Sędziowie : WSA Magda Froncisz WSA Małgorzata Łoboz Protokolant : starszy sekretarz sądowy Małgorzata Piwowar po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 grudnia 2016 r. sprawy ze skargi Prokuratury Okręgowej w K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia 20 lipca 2016 r. nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania w sprawie cofnięcia zezwolenia na zbieranie odpadów uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu I instancji

Uzasadnienie

Decyzją z dnia 20 kwietnia 2016 r., znak: [...] Starosta orzekł o umorzeniu wszczętego z urzędu postępowania administracyjnego w sprawie cofnięcia zezwolenia Starosty na zbieranie odpadów, znak: [...] z dnia 13 lutego 2015 r., wydanego dla Firmy [...] Sp. z o.o. z siedzibą w S., ul. [...].

Odwołanie od tej decyzji z dnia 20 kwietnia 2016 r. w terminie złożył Prokurator Prokuratury Okręgowej w Krakowie. Wskazano naruszenie art. 47 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, podczas gdy przepisy prawa obligowały organ I instancji do wydania decyzji o cofnięciu zezwolenia. Wskazano, że postępowanie zostało wszczęte w dniu 25 stycznia 2016 r. wobec naruszeń stwierdzonych podczas kontroli przeprowadzonej przez Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska. Naruszenia obejmowały m.in. magazynowanie niektórych odpadów niezgodnie z wyznaczonym miejscem, stwierdzenie w trakcie wizji w dniu 27 października 2015 r. obecności nieznanej substancji w zbiorniku nr [...], dla której nie przedstawiono żadnego dokumentu. Wskazano również podstawy do wymagania uzyskania pozwolenia zintegrowanego. Odniesiono się do kontroli Spółki z dnia 21 stycznia 2016 r., przeprowadzonej przez pracowników Starostwa Powiatowego, która stwierdzała nieprawidłowości w zakresie magazynowania części odpadów. Podniesiono, że Spółka nie zastosowała się do pkt. 3 wezwania Starosty w zakresie zbierania odpadów niebezpiecznych i że sam fakt złożenia wniosku o wydanie pozwolenia zintegrowanego w dniu 23 grudnia 2015 r. nie stanowi podstawy do kontynuowania działalności w zakresie zbierania odpadów niebezpiecznych. Jednocześnie postanowieniem z dnia 15 lutego 2016 r. (znak: [...]) Starosta odmówił zawieszenia postępowania. Wskazano, że jeśli organ wydający zezwolenie na gospodarowanie odpadami stwierdzi naruszenie przepisów ustawy lub zezwolenia, jego obowiązkiem jest cofnięcie tego pozwolenia. Podniesiono, że sam fakt gromadzenia i przechowywania substancji niebezpiecznych bez odpowiednich zabezpieczeń, niezgodnie z zezwoleniem lub bez dokumentacji powinien przesądzać o kontynuowaniu postępowania i skutkować cofnięciem wydanego pozwolenia. Zauważono, że organ dysponował od dnia 29 marca 2016 r. pismem Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej o wynikach przeprowadzonej w okresie 21 października - 21 grudnia 2015 r. kontroli przeciwpożarowej, stwierdzającej zagrożenie dla bezpieczeństwa życia i zdrowia ludzi jak i zanieczyszczenie środowiska. W/w pismo stało się podstawą wszczęcia kolejnego postępowania w sprawie cofnięcia zezwolenia i wystosowanie ponownego wezwania w dniu 22 kwietnia 2016 r. do [...] Sp. z o.o. (znak: [...]). Wskazano, że Organ działa niespójnie, niezgodnie z wykładnią literalną i celowościową normy prawnej ujętej w art. 47 ustawy o odpadach.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00