Wyrok WSA w Krakowie z dnia 16 grudnia 2016 r., sygn. II SA/Kr 1214/16
Odpady
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Paweł Darmoń Sędziowie : WSA Magda Froncisz (spr.) WSA Małgorzata Łoboz Protokolant : starszy sekretarz sądowy Małgorzata Piwowar po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 grudnia 2016 r. sprawy ze skargi A. Sp. z o.o. Sp. komandytowo-akcyjnej w M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia 1 sierpnia 2016 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zezwolenia na zbieranie odpadów skargę oddala
Uzasadnienie
Starosta decyzją z 17 maja 2016 r. znak [...], po rozpatrzeniu wniosku z dnia 29 lutego 2016 r., odmówił udzielenia Firmie [...] Sp. z o.o. Spółka komandytowo-akcyjna w M., dalej "spółka", zezwolenia na zbieranie odpadów w miejscowości G., ul. [...], działka nr [...].
Jako podstawę prawną decyzji organ wskazał art. 46 ust. 1 pkt. 3 ustawy o odpadach z dnia 14 grudnia 2012 r. (Dz.U. z 2013 r., poz. 21 ze zm.; obecnie Dz.U. z 2016 r., poz. 1987), art. 104 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego z dnia 14 czerwca 1960 r. (Dz.U. z 2016 r., poz. 23 ze zm.), dalej "K.p.a.".
W uzasadnieniu decyzji organ wskazał, że spółka zwróciła się z wnioskiem o wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów w miejscowości G., ul. [...], działka nr [...]. Zgodnie z art. 41 ust. 3 pkt. 2 ustawy o odpadach, zezwolenie na zbieranie odpadów wydaje, w drodze decyzji - starosta. Właściwość miejscową w przypadku wydania zezwolenia na zbieranie odpadów ustala się ze względu na miejsce zbierania (art. 41 ust. 2 ustawy o odpadach).
Mając na uwadze art. 46 ust. 1 pkt 3 w toku prowadzonego postępowania administracyjnego organ zwrócił się do Wójta Gminy W. pismem znak: [...] z 23 marca 2016 roku z prośbą o informację, czy planowana działalność w zakresie zbierania odpadów jest zgodna z przepisami prawa miejscowego. Wójt Gminy W. przedłożył opinię w piśmie znak: [...] z 19 kwietnia 2016 r., sprostowanym pismem znak: [...] z 12 maja 2016 r., że przedsięwzięcie w zakresie zbierania odpadów jest niezgodne z przepisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy W. zatwierdzonym uchwałą Rady Gminy W. nr XXXVIII/178/2005 z 11 marca 2005; tekst jednolity przyjęty uchwałą nr VI/69/2015 z 28 maja 2015 r. (t.j. Dz.Urz. Woj. małopolskiego poz. 3607 z dnia 12 czerwca 2015 r.), dalej "m.p.z.p.", działka nr [...] w miejscowości G. ujęta jest w terenie zabudowy jednorodzinnej o symbolu [...]. Teren zabudowy jednorodzinnej, zgodnie z zapisem § 5 ust. 1 planu miejscowego, przeznacza się pod zabudowę jednorodzinną oraz dla towarzyszącej jej obiektów i urządzeń, komunikacji (dojść, dojazdów), infrastruktury niezbędnej dla potrzeb lokalnych, urządzeń sportu i rekreacji, żłobków, przedszkoli, zieleni urządzonej. W myśl § 5 ust. 2 planu: dla terenów, o których mowa w ust. 1 ustala się następujące zasady zagospodarowania oraz warunki i standardy kształtowania zabudowy: 1) budynki mieszkalne jednorodzinne powinny być lokalizowane w układzie wolnostojącym lub bliźniaczym (z wykluczeniem układu szeregowego), 2) dla terenów oznaczonych symbolem "[...]" ustala się wskaźniki wykorzystania terenu: a) powierzchni zabudowy - nie więcej niż 25%, b) powierzchni terenu biologicznie czynnego - nie mniej niż 50%. Ustalenia planu nie przewidują na terenach oznaczonych symbolem [...] działalności usługowej, a zwłaszcza o charakterze uciążliwym, do których niewątpliwie należy zbieranie odpadów, w tym złomu. Punkty zbierania lub przeładunku złomu zaliczają się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 81 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2016 r., poz. 71).