Wyrok WSA w Krakowie z dnia 13 grudnia 2016 r., sygn. III SA/Kr 1142/16
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Hanna Knysiak-Sudyka Sędziowie WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) WSA Halina Jakubiec Protokolant specjalista Monika Wójcik po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 grudnia 2016 r. sprawy ze skargi Wojewody na zarządzenie Wójta Gminy R. z dnia 17 września 2014 r. nr [ ] w przedmiocie odwołania Dyrektora Gminnego Przedszkola w R. stwierdza niezgodność z prawem zaskarżonego zarządzenia.
Uzasadnienie
W dniu 17 września 2014 r. Wójt Gminy R. wydał zarządzenie nr [....] w sprawie odwołania A. J.-S. z funkcji Dyrektora Gminnego Przedszkola w R. na podstawie art. 30 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, art. 5 ust. 2 i ust. 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne oraz art. 70 w związku art. 52 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy. Jako powód odwołania wskazano prowadzenie przez Dyrektor działalności gospodarczej na własny rachunek wbrew zakazowi wynikającemu z art. 4 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne.
Wojewoda wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego skargę na zarządzenie nr [....] z dnia 17 września 214 r. Wójta Gminy R. w sprawie odwołania Dyrektora Gminnego Przedszkola w R. wnosząc o stwierdzenie jego niezgodności z prawem - w całości. Wskazanemu zarządzeniu zarzucił istotne naruszenie prawa, w tym w szczególności art. 4 pkt 6, art. 5 ust. 2 i ust. 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (Dz. U. z 2006 r. Nr 216, poz. 1584 z późn. zm.).
W uzasadnieniu skargi podano, że na podstawie analizy zebranych w sprawie dokumentów stwierdzić należy, że nie zaistniała przyczyna, która mogłaby być podstawą do wydania zaskarżonego zarządzenia. W niniejszej sprawie zasadnicze znaczenie ma bowiem powód dla którego A. J.-S. zarejestrowała działalność gospodarczą. Przyczyną tą było złożenie w dniu 24 lutego 2014 r. wspólnie z Gminą R., w imieniu którego działał Burmistrz Gminy R., wniosku o dofinansowanie projektu "Priorytet IX Rozwój wykształcenia kompetencji w regionach. Działanie 91. Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty. Poddziałanie 9.1.1. Zmniejszenie nierówności w stopniu upowszechniania edukacji przedszkolnej", którego okres realizacji określono od 1 lipca 2014 r. do 30 czerwca 2015 r. Jako beneficjenta wskazano we wniosku Fundację "Europa+", zaś jako Partnerów Gminę R. i A. J.-S. jako osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą - mikroprzedsiębiorcę. W charakterystyce projektu w pkt. 3.1.1. pn. "Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu" (str. 3 wniosku) wskazano między innymi, że wnioskodawca widząc konieczność zwiększenia dostępności do edukacji przedszkolnej dla dzieci w wieku 3-5 lat wychowujących się w rodzinach zamieszkujących na terenie Gminy R. wspólnie z Partnerami - Gminą R. oraz Dyrektorką przedszkola publicznego w Gminie R. prowadzącą działalność gospodarczą A. J.-S., przystąpili do pracy nad przedmiotowym projektem. Dalej na stronie 9 w rubryce 3.5 w tabeli pn. "Opis wpływu realizacji celu głównego projektu i planowanych do osiągnięcia w jego ramach wskaźników na osiągnięcie oczekiwanego efektu realizacji Priorytetu POKL" podano, że każdy z podmiotów jest zainteresowany stworzeniem kompleksowej oferty dla rodziców, tak aby stworzyć w jednym miejscu żłobek i przedszkole. Na końcu wniosku partnerzy - Wójt Gminy R. oraz A. J.-S. (str. 14 wniosku) złożyli oświadczenie, że zapoznali się z informacjami zawartymi we wniosku o dofinansowanie i zobowiązują się do realizowania projektu zgodnie z informacjami zawartymi we wniosku o dofinansowanie. Faktycznie A. J.-S. zarejestrowała swoją działalność gospodarczą w dniu 1 czerwca 2014 r. wyłącznie z powodu planowanego wspólnie z Gminą R. przedsięwzięcia, a wyrejestrowała swoją działalność gospodarczą 31 lipca 2014 r. czyli po dwóch miesiącach od jej zarejestrowania, niezwłocznie jak dowiedziała się, że złożony wspólnie z Gminą R. wniosek o dofinansowanie projektu nie został wybrany przez Wojewódzki Urząd Pracy do dalszego postępowania konkursowego.