Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 13 grudnia 2016 r., sygn. I SA/Bk 1069/16

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia NSA Elżbieta Trykoszko (spr.), Sędziowie sędzia WSA Małgorzata Roleder, sędzia WSA Mirosław Wincenciak, Protokolant st. sekretarz sądowy Sylwia Tokajuk, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 13 grudnia 2016 r. sprawy ze skargi T. S.A. w W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w B. z dnia [...] sierpnia 2016 r. nr [...] w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej z tytułu urządzania bez zezwolenia zakładów wzajemnych 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą jej wydanie decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w Ł. z dnia [...] grudnia 2015 roku numer [...]; 2. umarza postępowanie administracyjne w sprawie; 3. zasądza od Dyrektora Izby Celnej w B. na rzecz skarżącego T. S.A. w W. kwotę 2.739,00 (słownie: dwa tysiące siedemset trzydzieści dziewięć) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Skarga została wywiedziona na tle następujących okoliczności.

Decyzją z dnia [...] grudnia 2015r. Naczelnik Urzędu Celnego w Ł. orzekł o wymierzeniu skarżącej Spółce Akcyjnej T. w W. karę pieniężną w wysokości 8 042,05 złotych z tytułu urządzania w dniach [...] marca 2012r. bez zezwolenia gier hazardowych - zakładów wzajemnych w punktach przyjmowania zakładów wzajemnych T. S.A. znajdujących się w G. przy ulicy [...] i w Ł. przy ulicy [...]. W podstawie prawnej decyzji organ I instancji powołał w warstwie proceduralnej przepisy art. 2 par. 1 pkt 1, art. 3 pkt 8 i art. 207 par. 1 i par. 2 Ordynacji podatkowej a w warstwie materialnoprawej przepisy art. 1, 2, 3, 6 ust. 3, 8, 14 ust. 3, 32 ust. 2, 89 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1, 90 ust. 1 i 2 oraz art. 91 ustawy z dnia 19 listopada 2009r. o grach hazardowych. W uzasadnieniu decyzji wskazana została następująca argumentacja. W kwietniu 2012r. Ministerstwo Finansów poinformowało służby celne o cofnięciu decyzjami z dnia [...] marca 2012r. skarżącej spółce wszystkich zezwoleń na urządzanie zakładów wzajemnych w punktach przyjmowania zakładów wzajemnych w związku z rażącym naruszeniem warunków prowadzenia działalności określonych w zezwoleniach, zatwierdzonych regulaminach oraz przepisach prawa. Decyzje cofające zezwolenia zostały utrzymane w mocy decyzjami Ministra Finansów z dnia [...] sierpnia 2012r. Kontrola doraźna funkcjonariuszy celnych z Referatu Dozoru Urzędu Celnego w Ł., przeprowadzona w kwietniu i w czerwcu 2012r. w dotychczasowych punktach przyjmowania zakładów wzajemnych Spółki Akcyjnej T., wykazała, że w dwóch punktach przyjmowania zakładów, wymienionych w sentencji decyzji, przyjmowane były w dniach [...] marca 2012r. zakłady wzajemne a suma wpłat uczestników zakładów wyniosła 8 042,05 złotych. Tym samym skarżąca spółka urządzała zakłady wzajemne mimo, iż nie legitymowała się dokumentem w postaci ważnego zezwolenia, który legalizowałby działania spółki. Organ zwrócił uwagę na treść art. 6 ust. 3 ustawy o grach hazardowych mówiącą o tym, że działalność w zakresie zakładów wzajemnych może być prowadzona na podstawie udzielonego zezwolenia ministra finansów na urządzanie zakładów wzajemnych. Wskazał też na treść art. 89 ust. 1 pkt 1 ustawy o grach hazardowych, przewidującego podleganie karze pieniężnej urządzającego gry hazardowe, w tym zakłady wzajemne bez koncesji, zezwolenia, dokonania zgłoszenia, bez wymaganej rejestracji automatu do gry czy wymaganej rejestracji urządzenia do gry. Zgodnie z art. 89 ust. 2 pkt 1 wysokość kary pieniężnej za urządzanie gier hazardowych, w tym zakładów wzajemnych, bez zezwolenia, wynosi 100 % przychodu uzyskanego z urządzanej gry - zakładów wzajemnych. Stąd orzeczono o wymierzeniu kary w wysokości odpowiadającej kwocie uzyskanego przychodu z tytułu wpłat na zakłady wzajemne w dniach [...] marca 2012r. Organ I instancji odnosząc się do twierdzeń spółki co do niedopuszczalności sankcjonowania faktu przyjmowania zakładów wzajemnych w okresie nieostateczności decyzji o cofnięciu zezwoleń Spółce Akcyjnej T. w zakresie urządzania zakładów wzajemnych, wskazał, że z uwagi na to, iż decyzja o cofnięciu zezwoleń nie nakładała na spółkę żadnego obowiązku, nie miała do niej zastosowania norma art. 239a Ordynacji podatkowej a w konsekwencji nie było wstrzymany skutek decyzji. Nie miała także znaczenia okoliczność niezakończenia prawomocnie postępowań przed WSA w Warszawie ze skarg spółki na decyzje ostateczne Ministra Finansów o cofnięciu zezwoleń. Bez znaczenia był także fakt wydania wyroków karnych uniewinniających członków zarządu skarżącej spółki od zarzutu popełnienia przestępstw z art.107 K.k.s. poprzez prowadzenie działalności w zakresie przyjmowania zakładów wzajemnych w okresie nieostatecznego cofnięcia zezwoleń na taką działalność. Organ podkreślił, że kwestia wykonalności decyzji cofających skarżącej spółce zezwolenia na urządzanie zakładów wzajemnych była przedmiotem kontroli WSA w Warszawie w sprawach VI SA/Wa 2484/12, VI SA/Wa 1985/13, VI SA/Wa 1986/13, VI SA/Wa 1989/13 i VI SA/Wa 1987/13, przed którym to sądem zapadły wyroki oddalające skargi spółki na postanowienia Ministra Finansów odmawiające wstrzymania wykonania decyzji cofających zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie zakładów wzajemnych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00