Wyrok WSA w Warszawie z dnia 15 listopada 2016 r., sygn. VI SA/Wa 653/16
Administracyjne postępowanie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Danuta Szydłowska (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Piotr Borowiecki Sędzia WSA Marzena Milewska-Karczewska Protokolant st. sekr. sąd. Eliza Mroczek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 listopada 2016 r. sprawy ze skargi K. z siedzibą w S. na postanowienie Komisji Nadzoru Finansowego z dnia [...] lutego 2016 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia niedopuszczalności wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy oddala skargę
Uzasadnienie
Zaskarżonym postanowieniem z dnia [...] lutego 2016 r. Komisja Nadzoru Finansowego na podstawie art. 134 kpa w związku z art. 127 § 3 kpa w powiązaniu z art 144 kpa oraz art. 123 kpa w związku z art. 11 ust. 1 i 5 oraz art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym (j.t. Dz. U. z 2015 r. poz. 614 ze zm.), działając na podstawie Uchwały Nr 5/2012 Komisji Nadzoru Finansowego z dnia 10 stycznia 2012 r. w sprawie udzielenia Przewodniczącemu Komisji Nadzoru Finansowego i Zastępcom Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego upoważnienia do podejmowania działań w zakresie właściwości Komisji Nadzoru Finansowego oraz do udzielania dalszych pełnomocnictw, stwierdziła niedopuszczalność wniosku K. w [...] o ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej "decyzją Komisji Nadzoru Finansowego z dnia [...] stycznia 2016 r., w przedmiocie zlecenia biegłemu rewidentowi zbadania prawidłowości i rzetelności sprawozdania finansowego sporządzonego przez K. za okres od [...] stycznia 2014 r. do [...] grudnia 2014 r."
Uzasadniając swoje stanowisko organ wyjaśnił, że zgodnie z art. 127 § 3 in flne k.p.a., do wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące odwołań. To oznacza, iż w przypadku wniesienia takiego wniosku na organie nadzoru spoczywa obowiązek przeprowadzenia trzech stadiów postępowania tj- wstępnego, rozpoznawczego i orzeczniczego (por. II. Knysiak - Molczyk, Problematyka wstępnego postępowania odwoławczego, Glosa 2000, nr 12, s. 6 i n.). Z punktu widzenia złożonego wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy szczególnego znaczenia nabiera faza pierwsza postępowania odwoławczego zwana postępowaniem wstępnym, w ramach którego wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy badany jest pod względem formalnym. Czynności te mają na celu kontrolę dopuszczalności wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy oraz zbadanie, czy zachowany został termin do jego wniesienia. Wynik tej kontroli warunkuje możliwość podjęcia przez organ nadzoru dalszych czynności procesowych. Przyczyny niedopuszczalności wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy mogą mieć bądź to charakter przedmiotowy, bądź też podmiotowy. Przyczyny przedmiotowe obejmują przypadki braku przedmiotu zaskarżenia, braku możliwości zaskarżenia decyzji przewidziane na mocy przepisów szczególnych, czy też braki formalne. Z kolei niedopuszczalność podmiotowa obejmuje sytuacje wniesienia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy przez podmiot, który nie ma legitymacji do wystąpienia z żądaniem weryfikacji decyzji, czy też wniesienie odwołania bezpośrednio przez stronę, która nie ma zdolności do czynności prawnych, a zatem czynności procesowych może dokonywać skutecznie tylko przez ustawowego przedstawiciela. Pierwsza z nich zachodzi zatem wówczas, gdy brak jest przedmiotu zaskarżenia lub możliwości zakwestionowania decyzji w formie odwołania (np. nie doszło do doręczenia bądź ogłoszenia decyzji stronie albo podjęta przez organ administracji czynność nie wykazuje znamion decyzji). Podmiotowe przyczyny niedopuszczalności odwołania wiążą się z kolei z brakiem legitymacji do wniesienia tego środka zaskarżenia decyzji albo ze skorzystaniem z niego przez stronę, która nie posiada zdolności do czynności prawnych (Z. Kmieciak, Odwołanie w postępowaniu administracyjnym, Warszawa 2011, s. 87).