Wyrok WSA w Warszawie z dnia 29 listopada 2016 r., sygn. VI SA/Wa 582/16
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jacek Fronczyk Sędziowie Sędzia WSA Henryka Lewandowska - Kuraszkiewicz Sędzia NSA Zdzisław Romanowski (spr.) Protokolant referent Julia Murawska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 listopada 2016 r. sprawy ze skargi V.S. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] grudnia 2015 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej oddala skargę
Uzasadnienie
Zaskarżoną w tej sprawie decyzją z [...] grudnia 2015 r. Główny Inspektor Transportu Drogowego (dalej GITD, organ odwoławczy), po rozpatrzeniu odwołania W. S. (dalej skarżący) od decyzji L. Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego (dalej organ I instancji) z [...] sierpnia 2015 r. o nałożeniu na skarżącego kary pieniężnej w wysokości 5000 zł za wykonywanie po drodze publicznej przejazdu pojazdem nienormatywnym (przewóz desek drewnianych - ładunek podzielny) o parametrach wymiarowo - wagowych przewidzianych dla zezwolenia kategorii IV bez zezwolenia, utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję. Organ odwoławczy zadziałał tu na podstawie przepisów art. 138 § 1 pkt 1 kpa, art. 2 ust. 35a, art. 64 ust. 1, 2, art. 64c, art. 140aa ust. 1, 3 pkt 1, ust. 4, art. 140ab ust. 1 pkt 2, ust. 2 ustawy z 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137 ze zm., dalej prd), art. 41 ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 460 ze zm., dalej udp).
U podstaw powyższego rozstrzygnięcia legły wyniki kontroli należącego do skarżącego pojazdu członowego składającego się z dwuosiowego ciągnika siodłowego marki Renault nr rej. [...] i trzyosiowej naczepy marki Koegel nr rej. [...]. Kontrolę przeprowadzono [...] czerwca 2015 r. o godz. 10:22 w miejscowości Tchórzew na drodze krajowej nr 19 o dopuszczalnym nacisku osi do 10 t. Pojazd zważono, na przystosowanym (zatwierdzonym) do tego miejscu, przy użyciu wag przenośnych do pomiarów statycznych typu SAW 10C o numerach CH942818 i CH942796, które legitymowały się ważnymi świadectwami legalizacji ponownej wydanymi przez Naczelnika Obwodowego Urzędu Miar w Krakowie. W wyniku zważenia pojazdu stwierdzono rzeczywisty nacisk pojedyńczej osi napędowej pojazdu 11 t (po odjęciu 2% zaokrąglonych do 0,1 t w górę) - zatem przekraczający dopuszczalną wartość o 1 t (tj. o 10%). Kontrola nie wykazała przekroczenia innych parametrów. Kierujący pojazdem B. R. (obywatel Ukrainy) podpisał protokół kontroli i załącznik do protokołu z opisem naruszeń nanosząc nad podpisami adnotacje po ukraińsku, nie domagał się powtórnego ważenia pojazdu. Pojazdem wykonywano międzynarodowy transport drogowy rzeczy z Ukrainy do Litwy.