Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 9 listopada 2016 r., sygn. V SA/Wa 2379/16

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA - Beata Blankiewicz-Wóltańska (spr.), Sędzia WSA - Izabella Janson, Sędzia WSA - Marek Krawczak, Protokolant st. specjalista - Justyna Macewicz, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 listopada 2016 r. sprawy ze skargi M. P. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w [...] z dnia [...] listopada 2013 r. nr [...] w przedmiocie określenia zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym 1. uchyla zaskarżoną decyzję; 2. zasądza od Dyrektora Izby Celnej w [...] na rzecz M. P. kwotę 1528 zł (tysiąc pięćset dwadzieścia osiem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Przedmiotem kontroli sądowoadministracyjnej w niniejszej sprawie jest decyzja Dyrektor Izby Celnej w W. (zwanego dalej: "Dyrektorem Izby") z dnia [...] listopada 2013 r. o numerze [...], utrzymująca w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego [...] w W. (zwanego dalej: "Naczelnikiem Urzędu") z dnia [...] września 2013 r., określająca M. P. wysokość podstawy opodatkowania podatkiem akcyzowym w wysokości [...] zł oraz zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym w wysokości [...] zł z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego.

Orzeczenie zapadło w następującym stanie faktycznym:

M. P. nabył w dniu [...] października 2008 r. na terenie [...] samochód marki [...], za kwotę [...]. W dniu [...] października 2008 r. skarżący przemieścił pojazd na terytorium kraju, natomiast w dniu [...] października 2008 r., m.in. na podstawie zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym, dokonano pierwszej rejestracji pojazdu, jako ciężarowego VAN-a. W dacie rejestracji pojazd posiadał 6 miejsc siedzących, włączając siedzenie kierowcy.

Biorąc pod rozwagę brzmienie pozycji CN 8703 i 8704 oraz zgromadzony w toku postępowania materiał dowodowy organy podatkowe stwierdziły, iż nabyty przez podatnika pojazd jest samochodem osobowym w rozumieniu ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29 poz. 257. ze zm.; dalej: upa). Ogół cech spornego pojazdu wskazuje, że głównym i zasadniczym przeznaczeniem samochodu był i jest przewóz osób, co nie wyklucza przewozu towarów. Wobec poczynionych ustaleń sporny pojazd nie może być klasyfikowany do pozycji CN 8704 i przez to być zwolnionym z podatku akcyzowego. Ponadto wyjaśniły, że nie są kwestionowane zapisy zawarte w dokumentach rejestracyjnych pojazdu, na które powołuje się podatnik. Czynnikami mającymi jednak zasadniczy wpływ na odpowiednią klasyfikację wyrobu do pozycji HS są określone cechy pojazdu. Prawo o ruchu drogowym, w oparciu o które ustalane są cechy pojazdów ciężarowych, reguluje zasady ruchu drogowego i warunki, jakim muszą odpowiadać pojazdy poruszające się po drogach publicznych, natomiast dla potrzeb klasyfikacji taryfowej wiążące są postanowienia dotyczące nomenklatury, także wówczas, gdyby towary traktowane były odmiennie w innych przepisach.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00