Wyrok WSA w Łodzi z dnia 29 listopada 2016 r., sygn. III SA/Łd 683/16
Dnia 29 listopada 2016 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział III w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Krzysztof Szczygielski, Sędziowie Sędzia WSA Ewa Cisowska - Sakrajda, Sędzia WSA Monika Krzyżaniak (spr.), , Protokolant Pomocnik sekretarza Blanka Kuźniak, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 listopada 2016 roku sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w Radomsku na uchwałę Rady Miejskiej w Przedborzu z dnia 17 marca 2010 r. nr LIV/326/10 w przedmiocie zmiany Uchwały Nr XVII/115/93 z dnia 27 lipca 1993 roku w sprawie określenia zasad usytuowania miejsc sprzedaży napojów alkoholowych na terenie miasta i gminy Przedbórz stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały.
Uzasadnienie
III SA/Łd 683/16
UZASADNIENIE
Pismem z dnia 14 lipca 2016 r. Prokurator Prokuratury Rejonowej w Radomsku wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi skargę na uchwałę Rady Miejskiej w Przedborzu z dnia 17 marca 2010 r., nr LIV/326/10 podjętą w sprawie zmiany uchwały z dnia 27 lipca 1993 r., nr XVII/115/93 Rady Miejskiej w Przedborzu określającej zasady usytuowania miejsc sprzedaży napojów alkoholowych na terenie miasta i gminy Przedbórz, zarzucając naruszenie przepisów ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi poprzez zmianę minimalnej dopuszczalnej odległości miejsc sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych od obiektów i miejsc określonych w art. 14 powołanej ustawy, z 50 m na 10 m. W ocenie strony skarżącej, Rada Gminy nie ma pełnej swobody w ustalaniu miejsc sprzedaży i podawania alkoholu, bowiem zgodnie z art. 1 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi jest zobowiązana do podejmowania działań zmierzających do ograniczenia spożywania napojów alkoholowych, zmiany struktury ich spożywania, inicjowania i wspierania przedsięwzięć mających na celu zmianę obyczajów w zakresie sposobu spożywania tych napojów, działania na rzecz trzeźwości w miejscu pracy, przeciwdziałania powstawania i usuwania następstw nadużywania alkoholu, a także wspierania działalności w tym zakresie organizacji społecznych i zakładów pracy. Zadania w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi wykonuje się poprzez odpowiednie kształtowanie polityki społecznej, między innymi przez ograniczenie dostępu do alkoholu (art. 2 ustawy). Zdaniem Prokuratury ustalona przez Radę minimalna odległość usytuowania punktów sprzedaży i podawania alkoholu od punktów "chronionych", wynosząca 10 metrów, nie jest wystarczająca dla realizacji celów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.