Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 20 października 2016 r., sygn. I SA/Po 294/16

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Karol Pawlicki Sędziowie Sędzia WSA Dominik Mączyński Sędzia WSA Aleksandra Kiersnowska - Tylewicz (spr.) Protokolant ref. staż. Natalia Puchalska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 października 2016 r. sprawy ze skargi [...] Sp. z o.o. Oddział w [...] na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2010 r. I. uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję Wójta Gminy [...] z dnia [...] r., nr [...]; II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] na rzecz skarżącej spółki kwotę [...] zł tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Wójt Gminy D. decyzją z dnia [...] sierpnia 2015 r., nr [...] określił X. sp. z o.o. (dalej zwanej spółką lub skarżącą) wysokość zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za 2010 r., w kwocie [...]zł.

Organ I instancji wyjaśnił, że skarżąca pismem z dnia 17 grudnia 2012 r., wniosła o stwierdzenie nadpłaty w podatku od nieruchomości za lata 2007-2012 oraz o zwrot nadpłaty. Wraz ze wskazanym wnioskiem złożono korektę deklaracji na podatek od nieruchomości za podane powyżej lata. Uzasadniając wniosek o stwierdzenie nadpłaty podano, że korekta za 2010 r., stanowi wynik zmniejszenia wartości budowli podlegających opodatkowaniu o kwotę [...]zł. W ocenie spółki różnica w podstawie opodatkowania w stosunku do złożonej pierwotnie deklaracji wynikała z niewłaściwego ustalenia wartości budowli w postaci stacji redukcyjno-pomiarowych gazu oraz stacji transformatorowych. Skarżąca wskazała również, iż urządzenia zlokalizowane w kontenerowych stacjach redukcyjno-pomiarowych nie powstają w procesie budowlanym, ani też nie są trwale związane z gruntem, zatem nie stanowią one obiektów budowlanych w rozumieniu Prawa budowlanego. Spółka wyjaśniła również, że posiada w ewidencji środków trwałych stacje redukcyjno-pomiarowe, na których wartość początkową poza wartością stacji składa się infrastruktura towarzysząca. W ocenie skarżącej obiekty "ukryte" w wartości innych obiektów nie są indywidualnie ewidencjonowane czego skutkiem jest ich opodatkowanie wraz ze środkiem trwałym, w którym się znajdują. Konsekwencją powyższego w ocenie spółki jest sytuacja, w której w wartości początkowej środka trwałego znajdują się zarówno elementy, które powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości, jak i takie, które takiemu opodatkowaniu nie podlegają.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00