Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 19 października 2016 r., sygn. III SA/Po 577/16

 

Dnia 19 października 2016 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Małgorzata Górecka (spr.) Sędziowie WSA Marzenna Kosewska WSA Szymon Widłak Protokolant: Sekr. sąd. Sławomir Rajczak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 października 2016 roku przy udziale sprawy ze skargi J na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia [...]r. nr [...] w przedmiocie określenia zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym za miesiąc grudzień 2010 r. oddala skargę

Uzasadnienie

Po dokonaniu kontroli podatkowej w zakresie wykorzystania wyrobów akcyzowych , ze szczególnym uwzględnieniem przeznaczenia wyrobów od którego zależy zwolnienie od akcyzy lub stawka podatku akcyzowego u x prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą y za okres od dnia[...], organ I instancji wszczął wobec strony postępowanie w zakresie określenia wysokości zobowiązania w podatku akcyzowym za miesiąc grudzień 2010 r. Stwierdzono brak dokumentów m.in. zakupu i sprzedaży paliw płynnych , w tym oleju przeznaczonego do celów opałowych , oraz oświadczeń o przeznaczeniu oleju opałowego oraz nie złożenie miesięcznych zestawień oświadczeń. Brak dokumentacji finansowo- księgowej spowodowany był pożarem.

Decyzją z dnia [...]r. Naczelnik Urzędu Celnego stwierdził wobec strony powstanie obowiązku podatkowego za grudzień 2010 w kwocie [...] zł. W uzasadnieniu wskazano, że brak dokumentacji dotyczącej sprzedaży paliwa opalowego był spowodowany pożarem jednak jej brak w połączeniu z nie składaniem miesięcznych oświadczeń uniemożliwia organowi przeprowadzenie kontroli wykorzystania oleju przeznaczonego do celów opałowych, do którego ustawodawca zastosował preferencyjną stawkę akcyzy. Organ wyliczył należny podatek opierając się na zebranych informacjach dotyczących sposobu składowania oleju opałowego- w cysternie, wielkości zakupu tego oleju oraz braku jego wykorzystania na potrzeby własne. Przyjął założenie, że na dzień [...]r. stan oleju przeznaczonego do celów opałowych wyniósł [...]l (pojemność cysterny, która służyła do składowania tego paliwa) i na koniec miesiąca [...]l . Następnie organ ustalił, że w miesiącu grudzień 2010r. podatnik sprzedał co najmniej [...] l oleju przeznaczonego na cele opałowe i uznał, że przyjęte założenie dotyczące stanu oleju opałowego na dzień [...]r. ([...]l) oraz na koniec miesiąca ([...]l) są najbardziej korzystne dla podatnik pod kątem określenia należnego podatku akcyzowego, bo przy takich założeniach sprzedaż w miesiącu jest najmniejsza. Organ w uzasadnieniu decyzji przedstawił wyliczenie dotyczące sprzedaży oleju opałowego i przy obliczaniu podatku akcyzowego zastosował najniższa stawkę tego podatku (1 822,00 zł/1 000l gotowego wyrobu).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00