Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Opolu z dnia 6 października 2016 r., sygn. II SA/Op 306/16

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Daria Sachanbińska Sędziowie Sędzia WSA Grażyna Jeżewska Sędzia WSA Elżbieta Naumowicz - spr. Protokolant St. sekretarz sądowy Mariola Krzywda po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 października 2016 r. sprawy ze skargi A Sp. z o.o. w [...] na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu z dnia 15 marca 2013 r., nr [...] w przedmiocie odmowy odroczenia terminu płatności opłaty podwyższonej za korzystanie ze środowiska oddala skargę.

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia 28 stycznia 2011 r., [...] Sp. z o.o. w likwidacji z siedzibą w [...] (zwana dalej Spółką), w imieniu której działał likwidator, wystąpiła do Marszałka Województwa Opolskiego o odroczenie terminu płatności podwyższonej opłaty za korzystanie ze środowiska za drugie półrocze 2010 r. w kwocie 313.384,19 zł. We wniosku wyjaśniono, że wskazana kwota jest należnością przewyższającą kwotę opłaty, o której mowa w art. 293 ust. 1 ustawy Prawo ochrony środowiska, jaką Spółka poniosłaby gdyby posiadała zatwierdzoną instrukcję eksploatacji zarządzanego przez nią składowiska odpadów należącego do Gminy Strzelce Opolskie, zlokalizowanego w miejscowości [...]. Wnioskodawca zaznaczył, że w ustawowym terminie, ustalonym w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 22 stycznia 2010 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 28, poz. 145), zwanej dalej ustawą zmieniającą, zarządca składowiska nie wykonał obowiązku dostosowania posiadanej instrukcji eksploatacji składowiska do wymogów znowelizowanej ustawy o odpadach, tj. poszerzenia jej o plan awaryjny. W związku z tym ciąży na nim powinność wniesienia podwyższonej opłaty za korzystanie ze środowiska, zgodnie z art. 276 ust. 1 ustawy Prawo ochrony środowiska. Wskazał również, że ważną i zgodną z przepisami instrukcję, uzupełnioną o plan awaryjny, Spółka posiada od dnia 27 sierpnia 2010 r. Odnośnie okoliczności uzasadniających odroczenie terminu płatności wyjaśnił, że konieczność poniesienia opłaty podwyższonej nie jest spowodowana powstaniem rażących uchybień po stronie zarządcy składowiska lub uchybień powodujących szkody w środowisku, gdyż zarządca dopuścił się jedynie uchybienia formalnego. W możliwie najkrótszym terminie podjął też czynności w celu wydania przez właściwy organ decyzji zatwierdzającej na nowo instrukcję. Jednocześnie, w ostatnim okresie poniósł zwiększone nakłady finansowe na infrastrukturę zarządzanego przez siebie składowiska. W szczególności utworzył stanowisko do rozbiórki odpadów wielkogabarytowych i wraz z Gminą Strzelce Opolskie podjął działanie zmierzające do usprawnienia gospodarki odpadami komunalnymi - w ramach działania 4.1.Infrastruktura wodno-ściekowa i gospodarka odpadami Regionalnego Programu Województwa Opolskiego na lata 2007-2013, projekt pn. "Budowa zakładu unieszkodliwiania i segregacji odpadów w Gminie Strzelce Opolskie- etap I". Z tych względów obecnie nie jest w stanie uiścić, w terminie do dnia 31 stycznia 2011 r., zwiększonej opłaty środowiskowej, a droczenie terminu płatności kwoty zwiększenia opłaty na dzień po 30 czerwca 2011 r. umożliwiłoby Spółce wywiązanie się z nałożonych nań zobowiązań.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00