Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 6 lipca 2016 r., sygn. I SA/Wr 89/16

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA - Katarzyna Radom (sprawozdawca), Sędzia WSA - Barbara Ciołek, Sędzia NSA - Henryka Łysikowska, Protokolant: sekretarz sądowy Anna Terlecka, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 6 lipca 2016 r. sprawy ze skargi: "A" Spółka z o.o. z/s w G. na decyzję Dyrektora Izby Celnej we W. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie: podatku akcyzowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego oddala skargę w całości.

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją Dyrektor Izby Celnej utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w L. z [...] 2015 r. określającą "A" Sp. z o.o. z/s w G. zobowiązanie w podatku akcyzowym z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego marki [...] nr [...].

Jak wynikało z akt sprawy Naczelnik Urzędu Celnego w L. wszczął wobec skarżącej postępowanie podatkowe w przedmiocie określenia zobowiązania w podatku akcyzowym z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu marki [...]. Ustalił, że skarżąca 20 lipca 2011 r. nabyła pojazd na terenie N.. Z zapisów w zagranicznym dowodzie rejestracyjnym oraz karcie pojazdu z 21 lipca 2011 r. wynikało, że na ternie N. samochód był zarejestrowany jako ciężarowy "skrzynia zamknięta o liczbie miejsc siedzących-2". W polu 22 ww. dokumentu widniał zapis "punkty mocowania foteli i pasów zaspawane, z kratką ochronną z tyłu za fotelem kierowcy i fotelem pasażera".

Z informacji udzielonej przez skarżącą wynikało, że pojazd w momencie zakupu posiadał stałe siedzenia kierowcy i pasażera (2 miejsca), siedzenia posiadały jednakowe obicia, posiadały punkty kotwiące i pasy bezpieczeństwa. Strona nie pamięta czy w samochodzie znajdowały się inne punkty kotwiące i pasy bezpieczeństwa. Pojazd posiadał 5 drzwi w tym 4 wahadłowe i 1 podnoszone, wszystkie drzwi posiadały okna. W pojeździe znajdowało się 8 okien W chwili nabycia samochodu [...] posiadał w miejscu za siedzeniem kierowcy i pasażera stałą przegrodę w postaci kratki oddzielającej część pasażerską od tylnej części pojazdu. O sposobie jej montażu strona nie miała wiedzy. Całe wnętrze posiadało jednolite obicie tapicerskie. Część znajdująca się za przegrodą wyposażona była zarówno w wentylację, jak i oświetlenie za wyjątkiem popielniczek. Samochód posiadał system nawigacji, system regulacji foteli przednich, elektryczne lusterka, elektryczne przednie szyby, klimatyzację, pozostałej części wyposażenia strona postępowania nie pamięta. Pojazd posiadał automatyczną skrzynię biegów oraz wyposażony był w napęd na 4 koła. Po przemieszczeniu na teren kraju (20 lipca 2011 r.) pojazd został zarejestrowany 4 sierpnia 2011 r. jako ciężarowy z liczbą miejsc siedzących - 2. Po zakupie i rejestracji samochodu skarżąca dokonała w nim zmian konstrukcyjnych mających na celu zmianę z ciężarowego dwumiejscowego na ciężarowy czteromiejscowy. Zmiany polegały na zamontowaniu tylnej kanapy dwumiejscowej wraz z kompletem oryginalnych pasów bezpieczeństwa oraz przeniesieniu przegrody oddzielającej przestrzeń bagażową od pasażerskiej za zamontowaną kanapę. Przebudowy dokonano 8 lipca 2013 r. w firmie "B" R. M.. Po dokonaniu tych zmian 12 lipca 2013 r. pojazd został poddany badaniom technicznym, potwierdzonymi zaświadczeniem opisującym przebudowę dokonaną w samochodzie. Na tej podstawie samochód zaklasyfikowano do grupy pojazdów ciężarowych, z czterema miejscami siedzącymi. Badania udokumentowano fotografiami, wynikało z nich, że samochód jest całkowicie przeszklony, wyposażony w dwa rzędy siedzeń, pięciodrzwiowy, nie posiada stałej przegrody między przestrzenią pasażerską a towarową. Organ I instancji pozyskał także informację od dealera marki [...] - "C" w P., z której wynika, że samochód ten został wyprodukowany z dużym prawdopodobieństwem jako osobowy. Jeśli był w momencie produkcji pojazdem osobowym to posiadał odpowiednio: 5 miejsc z uwzględnieniem kierowcy, dwa rzędy siedzeń, 4 drzwi (5 jeśli jako drzwi potraktować klapę bagażnika), nadwozie całkowicie przeszklone w części pasażerskiej i towarowej (bagażnik), nie posiadał stałej przegrody pomiędzy przestrzenią pasażerską i towarową, w części towarowej (bagażniku) nie ma możliwości montażu dodatkowych siedzeń i pasów. Zawarto w nim także informację dotyczącą pojemności silnika oraz roku produkcji pojazdu (odpowiednio: 2967cm³ i 2010 r.). W ocenie organu podatkowego nabyty przez skarżącą samochód spełnia kryteria klasyfikacji do kodu CN 8703, tj. pojazdu samochodowego przeznaczonego zasadniczo do przewozu osób. Wobec tego powołaną na wstępie decyzją określił stronie wysokość zobowiązania w podatku akcyzowym w kwocie 66.462 zł.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00