Wyrok WSA w Warszawie z dnia 29 czerwca 2016 r., sygn. II SA/Wa 484/16
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Maria Werpachowska (spr.), Sędziowie WSA Andrzej Góraj, Ewa Grochowska-Jung, po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 29 czerwca 2016 r. sprawy ze skargi K. D. na postanowienie Szefa Służby Kontrwywiadu Wojskowego z dnia [...] stycznia 2016 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia niedopuszczalności wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy 1. uchyla zaskarżone postanowienie, 2. zasądza od Szefa Służby Kontrwywiadu Wojskowego na rzecz K. D. kwotę 497 (słownie: czterysta dziewięćdziesiąt siedem) złotych, tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego (SKW) postanowieniem z dnia [...] stycznia 2016 r. nr [...], na podstawie art. 134 w zw. z art. 127 § 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 267 ze zm.); zwanej dalej k.p.a., stwierdził niedopuszczalność wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy w przedmiocie odwołania K. D. z oddelegowania do [...] NATO.
W uzasadnieniu podał, że Szef SKW pismem z dnia [...] grudnia 2015 r. nr [...], na podstawie § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 29 września 2006 r. w sprawie oddelegowania funkcjonariusza SKW do wykonywania zadań służbowych poza SKW (Dz. U. z 2014 r., poz. 1036), odwołał K. D. z oddelegowania do [...] NATO, z uwagi na zagrożenie ujawnienia informacji niejawnych.
Wskazał, że sprawa oddelegowania i odwołania z oddelegowania to dwie odrębne sprawy osobowe. Wykładnia językowa § 3 ust. 1 oraz ust. 4 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 25 września 2006 r. w sprawie przebiegu służby funkcjonariuszy SKW (Dz. U. z 2006 r. Nr 175, poz. 1294), prowadzi do wniosku, że zamiarem ustawodawcy było ścisłe i enumeratywne wymienienie spraw osobowych podlegających załatwieniu w drodze administracyjnej. Powyższe potwierdza § 3 ust. 1 pkt 5 tego rozporządzenia, w którym wyraźnie oddzielono przypadek zawieszenia w czynnościach służbowych od sprawy uchylenia tego zawieszenia. Ponadto zgodnie z § 3 ust. 4 rozporządzenia, aby sprawa osobowa była załatwiona w drodze postępowania administracyjnego musi być nie tylko wymieniona w katalogu takich spraw, ale również podlegać załatwieniu w formie rozkazu personalnego.