Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 23 czerwca 2016 r., sygn. II SA/Ol 723/16
Dnia 23 czerwca 2016 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Marzenna Glabas Sędziowie sędzia WSA Adam Matuszak (spr.) sędzia WSA Ewa Osipuk Protokolant specjalista Wojciech Grabowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 czerwca 2016 roku sprawy ze skargi Spółki A na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie kary z tytułu urządzania gier na automacie poza kasynem gry - oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia "[...]" Naczelnik Urzędu Celnego w "[...]", na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 2, art. 90, art. 91 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz.U. nr 201, poz. 1540 ze zm.) dalej jako: u.g.h., wymierzył Spółce A karę pieniężną w wysokości 12.000 zł z tytułu urządzania gier na automacie "[...]", numer "[...]", poza kasynem gry, tj. w "[...]".
W uzasadnieniu podniesiono, że obecność wskazanego wyżej automatu w lokalu stwierdzona została w dniu 25 maja 2011 r,. podczas wykonywania obowiązków służbowych przez funkcjonariuszy celnych. Podczas kontroli przeprowadzono eksperymenty procesowe, polegające na doświadczalnym odtworzeniu przebiegu dostępnych na nim gier. Ustalono, że gry na kontrolowanym automacie cechuje cel komercyjny, mają one charakter losowy, bowiem niemożliwe jest kształtowanie wyniku gry w zależności od stopnia manualnej sprawności gracza, jego doświadczenia, umiejętności czy refleksu, jak również automat różnicuje używane do prowadzenia gier punkty oraz zapis ostatecznego wyniku w zależności od rodzaju punktów posiadanych przez gracza w momencie zakończenia gier, co wskazuje na potrzebę odmiennej rejestracji wyników w celu realizacji wypłaty wygranych poza automatem. Dokonano również szczegółowych oględzin badanego automatu, który następnie został zatrzymany i zabezpieczony w charakterze dowodu rzeczowego. Do materiału zgromadzonego w niniejszej sprawie została włączona także opinia techniczna biegłego z dnia 9 sierpnia 2012 r. z badania sprawdzającego zakwestionowanego automatu w której stwierdzono, że prowadzone na przedmiotowym automacie gry zawierają element losowości, a uzyskiwane w nich wyniki są nieprzewidywalne i niezależne w pełni od woli gracza, a zatem gry te zawierają się w definicji gier na automatach z art. 2 ust. 3 u.g.h., zaś możliwość prowadzenia kolejnych gier za punkty uzyskane w wyniku wygranej wypełnia elementy definicji wygranej rzeczowej z art. 2 ust. 4 u.g.h. W świetle zgromadzonego materiału dowodowego organ uznał, że automat do gry będący przedmiotem niniejszego postępowania oferuje gry, które są grami o charakterze losowym, ich wynik nie zależy od umiejętności i zręczności gracza, wpłacona do automatu kwota pieniężna nie jest przeliczana wyłącznie na udostępniony graczowi czas korzystania z automatu, ale także na punkty kredytowe używane do rozgrywania poszczególnych gier - opłacenia stawek za dana grę, a zatem do prowadzenia gier używane są punkty posiadające wymierną wartość pieniężną, nadto pomimo limitowania czasu użytkowania automatu wysokością wniesionej przez gracza opłaty, w czasie tym może on rozegrać szereg gier, gdyż punkty pochodzące z wygranej uzyskanej w wyniku wcześniejszej gry wykorzystać można do nowej gry, spełniając tym samym definicję gier na automatach w rozumieniu art. 2 ust. 3 i 4 u.g.h. Gry prowadzone na kontrolowanym automacie spełniają również kryteria gier na automatach z art. 2 ust. 5 u.g.h., gdyż prowadzone były na urządzeniu elektronicznym, mają charakter losowy i komercyjny. Zgodnie zaś z przepisami u.g.h., urządzanie gier na takich automatach, z zastrzeżeniem przepisów przejściowych, możliwe jest jedynie w kasynie gry. Tymczasem w niniejszej sprawie Spółka urządzała gry na ujawnionym w lokalu automacie, poza kasynem gry, bez koncesji oraz bez rejestracji automatu, tj. z pominięciem wymogów, o których mowa w art. 6 ust. 1 i art. 23a ust. 1 u.g.h. Zaznaczono przy tym, że Spółka, na mocy stosownej umowy, dzierżawiła część powierzchni lokalu umożliwiającą zainstalowanie i eksploatację ujawnionego w tym lokalu automatu. Okoliczności te zaś, zdaniem organu I instancji, w pełni zasadnym czynią uznanie Spółki za podmiot urządzający gry na automatach poza kasynem gry i wymierzenie kary pieniężnej, o której mowa w art. 89 ust. 1 pkt 2 u.g.h.