Wyrok WSA w Kielcach z dnia 30 czerwca 2016 r., sygn. I SA/Ke 327/16
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Danuta Kuchta, Sędziowie Sędzia WSA Ewa Rojek (spr.), Sędzia WSA Mirosław Surma, Protokolant Starszy sekretarz sądowy Michał Gajda, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 czerwca 2016 r. sprawy ze skargi B. - B. B.spółka jawna w J. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego za maj 2009 r. 1. uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję organu pierwszej instancji; 2. zasądza od Dyrektora Izby Celnej w K. na rzecz B. - B. B. spółka jawna w J. kwotę 2955 (dwa tysiące dziewięćset pięćdziesiąt pięć) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
1.1 Decyzją z [...] nr [...] Dyrektor Izby Celnej w Kielcach utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w Kielcach z [...] nr [...] określającą spółce A. zobowiązanie w podatku akcyzowym za maj 2009 r. w kwocie [...] zł.
1.2 Organ podniósł, że w toku postępowania przeprowadzono analizę przesłanego przez spółkę zestawienia oświadczenia sprzedaży oleju opałowego za maj 2009 r. Wynika z niego, że zostało złożone w ustawowym terminie, lecz posiada następujące nieprawidłowości:
1) brak daty sporządzenia zestawienia oraz brak czytelnego podpisu (jest nieczytelny podpis na pieczątce spółki) osoby sporządzającej zestawienie,
2) brak wskazania liczby urządzeń grzewczych,
3) brak wskazanego miejsca (adresu) gdzie znajdują się urządzenia grzewcze, brak odesłania wprost czy adres podmiotu składającego oświadczenie jest tożsamy z miejscem gdzie znajdują się urządzenia grzewcze.
W ocenie organu, braki te nie mogą być zrekompensowane załączonymi do zestawienia oświadczeniami za maj 2009 r., bowiem w przypadku tych dotyczących zakupu odpowiednio 700 i 300 litrów oleju napędowego grzewczego brak jest zapisów dotyczących ilości i rodzaju urządzeń grzewczych.
1.3 Organ powołał przepis art. 2 ust. 1 pkt 1, art. 8 ust. 2 pkt 3, art. 10 ust. 1 oraz art. 89 ust. 14, ust. 15 i 16 ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym ( Dz.U. z 2009 r. nr 3 poz. 11 ze zm.), dalej u.p.a. Podniósł, że celem wprowadzenia obowiązku uzyskiwania oświadczeń, o których mowa w art. 89 ust. 5 -15 u.p.a., jest umożliwienie kontroli nad obrotem olejami opałowymi, które mogły być wykorzystane do innych celów niż opałowe. Podatnik sprzedający wyrób akcyzowy jest obowiązany do uzyskania od nabywcy prawidłowego pod względem formalnym i materialnym oświadczenia o przeznaczeniu nabywanego wyrobu. Oprócz tego sprzedawca jest obowiązany do sporządzenia i przekazania do właściwego naczelnika urzędu celnego miesięcznego zestawienia oświadczeń. Istotą zestawienia jest to, aby sprzedawca był w posiadaniu ww. oświadczeń na dzień jego sporządzenia, zaś celem tego obowiązku jest umożliwienie sprawnej kontroli użycia przez nabywców paliw opałowych. Informacje, jakie musi zawierać zestawienie określone zostały w art. 89 ust.15 pkt 1 u.p.a., tj. imię i nazwisko albo nazwę oraz adres siedziby lub zamieszkania podmiotu przekazującego zestawienie, ilość i rodzaj oraz przeznaczenie wyrobów, datę złożenia oświadczenia, datę i miejsce sporządzenia zestawienia oraz czytelny podpis osoby sporządzającej zestawienie, określenie liczby urządzeń grzewczych posiadanych przez nabywców, wynikającej ze złożonych przez nich oświadczeń, miejsce (adres), gdzie znajdują się urządzenia grzewcze wskazane w oświadczeniach. Dane oznaczone w tym przepisie powinny być przygotowane na podstawie informacji zawartych w oświadczeniach nabywców.