Wyrok WSA w Lublinie z dnia 11 marca 2016 r., sygn. I SA/Lu 346/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Wiesława Achrymowicz (sprawozdawca) Sędziowie Sędzia WSA Andrzej Niezgoda, Sędzia WSA Grzegorz Wałejko Protokolant Referent stażysta Michał Fiut po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 19 lutego 2016 r. sprawy ze skargi S. Z. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] grudnia 2014 r. nr [...] w przedmiocie zwrotu dotacji I. uchyla zaskarżoną decyzję uchylającą decyzję M. z dnia [...] nr [...] i zobowiązującą S. w Z. do zwrotu dotacji za okres od stycznia 2008 r. do grudnia 2009 r. wraz z odsetkami; II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz S. w Z. [...] zł ([...]) z tytułu zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją Samorządowe Kolegium Odwoławcze (organ), po rozpatrzeniu odwołania S. P. K. i P. S. A. w Z. (spółdzielnia), uchyliło w całości decyzję Marszałka Województwa L. (organ I instancji) z dnia [...] i zobowiązało spółdzielnię do zwrotu:
a) kwoty [...]zł stanowiącej nienależnie pobraną dotację (dopłatę) w okresie od stycznia 2008 r. do grudnia 2008 r. z tytułu stosowania ustawowych ulg w autobusowych przewozach pasażerskich wraz z odsetkami naliczonymi jak od zaległości podatkowych od dnia 12 listopada 2013 r. do dnia uregulowania należności włącznie;
b) kwoty [...]zł stanowiącej nienależnie pobraną dotację (dopłatę) w okresie od stycznia 2009 r. do grudnia 2009 r. z tytułu stosowania ustawowych ulg w autobusowych przewozach pasażerskich wraz z odsetkami naliczonymi jak od zaległości podatkowych od dnia 12 listopada 2013 r. do dnia uregulowania należności włącznie.
Ponadto organ umorzył postępowanie w sprawie w zakresie dotyczącym obowiązku zwrotu przez spółdzielnię uzyskanej dotacji za okres od sierpnia 2006 r. do grudnia 2007 r.
W uzasadnieniu powyższego rozstrzygnięcia organ w pierwszej kolejności wyjaśnił, że z określonej w art. 15 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego (obecnie Dz.U.2016.23 - k.p.a.) zasady dwuinstancyjności postępowania administracyjnego wynika, że organ odwoławczy zobowiązany jest ponownie rozpoznać i rozstrzygnąć sprawę rozstrzygniętą decyzją organu I instancji. Nie może więc ograniczyć się do kontroli decyzji objętej odwołaniem, ale ma obowiązek ponownie rozstrzygnąć sprawę. Istota administracyjnego toku instancji polega na dwukrotnym rozstrzygnięciu tej samej sprawy, nie zaś wyłącznie na kontroli zasadności argumentów sformułowanych w odwołaniu i skierowanych w stosunku do stanowiska organu I instancji.