Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 11 marca 2016 r., sygn. III SA/Kr 1514/15

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Dorota Dąbek (spr.) Sędziowie WSA Wojciech Jakimowicz WSA Janusz Kasprzycki Protokolant Małgorzata Krasowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 lutego 2016 r. sprawy ze skargi Gminy M na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody z dnia 28 lipca 2015 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały Nr [...] Rady Gminy M z dnia 25 czerwca 2015 r. w sprawie powołania komisji konkursowej dla przeprowadzenia konkursu na stanowisko dyrektora SP ZOZ w M uchyla zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze.

Uzasadnienie

wyroku WSA w Krakowie z dnia 11 marca 2016r.

W dniu 25 czerwca 2015r. Rada Gminy M podjęła uchwałę nr [...] w sprawie powołania Komisji Konkursowej dla przeprowadzenia konkursu na stanowisko Dyrektora Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w M. Uchwała została podjęta na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013r. poz. 594 z późn. zm.) oraz art. 49 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2013r. poz. 217 z późn. zm.) w związku z § 2 pkt 2, § 3 ust. 1 i § 10 pkt 1 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6 lutego 2012r. w sprawie sposobu przeprowadzania konkursu na niektóre stanowiska kierownicze w podmiocie leczniczym niebędącym przedsiębiorcą (Dz. U. z 2012r. poz. 182). W § 1 tej uchwały podano skład komisji konkursowej, a w § 2 na jej przewodniczącego wyznaczono J. K.

Rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 28 lipca 2015r. nr [...], wydanym na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013r. poz. 594 z późn. zm.) w związku z art. 33 ust. 5, art. 30 ust. 2 pkt 5 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 2 ust. 1 pkt 6, art. 6 ust. 2 i art. 49 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2015r. poz. 618), Wojewoda stwierdził nieważność uchwały Rady Gminy M z dnia 25 czerwca 2015r. nr [...]. Organ nadzoru wskazał, że zgodnie z art. 49 ust. 2 ustawy o działalności leczniczej konkurs na stanowisko kierownika oraz zastępcy kierownika w podmiocie leczniczym niebędącym przedsiębiorcą ogłasza podmiot tworzący. Zgodnie z definicją ustawową zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 6 ustawy o działalności leczniczej, zwrot "podmiot tworzący" oznacza podmiot albo organ, który utworzył podmiot leczniczy w formie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej albo jednostki budżetowej. Zdaniem Wojewody, gramatyczna wykładnia powołanego przepisu wskazuje, że ustawodawca wyraźnie rozróżnia wśród podmiotów tworzących zarówno podmioty, jak i organy tworzące podmioty lecznicze. Stosownie do art. 6 ust. 2 ustawy o działalności leczniczej jednostka samorządu terytorialnego może utworzyć i prowadzić podmiot leczniczy w formie spółki kapitałowej lub jednostki budżetowej. Organ nadzoru stwierdził zatem, że na gruncie ustawy o działalności leczniczej, możliwość tworzenia podmiotów leczniczych przypisana została wprost jednostce samorządu terytorialnego, a nie jej poszczególnym organom. W związku z powyższym organ nadzoru uznał, że podmiotem tworzącym podmiot leczniczy nie jest rada gminy, lecz gmina. Wojewoda podniósł, że z treści art. 49 ust. 4 ustawy o działalności leczniczej wynika, że ustawodawca wiąże procedurę konkursową ściśle z nawiązaniem stosunku pracy lub zawarciem umowy cywilnoprawnej, przypisując te uprawnienia podmiotowi tworzącemu. Organ nadzoru wskazał, że zgodnie z art. 33 ust. 5 ustawy o samorządzie gminnym kierownik urzędu (czyli wójt gminy) wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych. Z kolei z brzmienia art. 30 ust. 2 pkt 5 ustawy o samorządzie gminnym wynika, iż zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych jest jednym z zadań wójta. Rada gminy nie posiada więc kompetencji z zakresu zwierzchnictwa służbowego i szeroko pojętego prawa pracy wobec pracowników gminnych jednostek organizacyjnych. W związku z powyższym Wojewoda uważa, że organem właściwym do przeprowadzenia postępowania konkursowego na stanowisko kierownika samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej jest wójt (burmistrz, prezydent miasta) a nie rada gminy (miasta). Organ nadzoru zauważył ponadto, że na wniosek Przewodniczącego Rady Gminy M badał zgodność z prawem Zarządzenia Nr [...] Wójta Gminy M z dnia 2 marca 2015r. w sprawie powołania komisji konkursowej w celu przeprowadzenia konkursu na stanowisko dyrektora Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w M oraz Zarządzenia Nr [...] Wójta Gminy M z dnia 2 marca 2015r. w sprawie przyjęcia regulaminu przeprowadzania konkursu oraz ogłoszenia o konkursie na stanowisko dyrektora Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w M. Pismem z dnia 14 maja 2015r. nr [...] organ nadzoru poinformował Przewodniczącego Rady Gminy M, iż przywołane Zarządzenia Wójta Gminy M zostały wydane zgodnie z prawem. Podjęcie więc przez Radę Gminy M kwestionowanej uchwały, której przedmiot jest tożsamy z Zarządzeniem Wójta Gminy M Nr [...] z dnia 2 marca 2015 r. narusza, zdaniem Wojewody, porządek prawny, a w szczególności zasadę pewności prawa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00