Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 10 lutego 2016 r., sygn. IV SA/Wr 610/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący sędzia NSA Jolanta Sikorska (spr.), Sędziowie sędzia NSA Tadeusz Kuczyński, sędzia NSA Henryk Ożóg, Protokolant Z-ca Kierownika Sekretariatu Agnieszka Figura, po rozpoznaniu w Wydziale IV na rozprawie w dniu 10 lutego 2016 r. sprawy ze skargi Wojewody Dolnośląskiego na uchwałę Rady Gminy Oława z dnia 30 kwietnia 2015 r. nr IX/43/2015 w przedmiocie określenia regulaminu otwartego konkursu ofert oraz kryteriów wyboru ofert na zapewnienie możliwości korzystania z wychowania przedszkolnego w niepublicznych przedszkolach i niepublicznych innych formach wychowania przedszkolnego I. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w całości; II. zasądza na rzecz Wojewody Dolnośląskiego od Gminy Oława kwotę 240 (słownie: dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów zastępstwa prawnego.
Uzasadnienie
Rada Gminy Oława, działając na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz. U. z 2013 r., poz. 594 ze zm.) oraz art. 13 ust. 1 w związku z art. 1 pkt 20 lit. b ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 827 ze zm.), podjęła w dniu 30 kwietnia 2015 r. uchwałę nr IX/43/2015 w sprawie określenia regulaminu otwartego konkursu ofert oraz kryteriów wyboru ofert na zapewnienie możliwości korzystania z wychowania przedszkolnego w niepublicznych przedszkolach i niepublicznych innych formach wychowania przedszkolnego.
Wojewoda Dolnośląski złożył skargę na powyższą uchwałę, zarzucając jej istotne naruszenie art. 13 ust. 1 w związku z art. 1 pkt 20 lit. b ustawy z dnia 13 czerwca 2013 roku o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 827 ze zm.) poprzez: 1) wskazanie komisji konkursowej jako organu właściwego do oceny zgłoszonych ofert pod względem formalnym i merytorycznym, podczas gdy przepis kompetencyjny wskazujący zakres regulacji przedmiotowej uchwały nie upoważnia Rady do wskazywania komisji konkursowej jako podmiotu właściwego do oceny ofert, co stanowi przekroczenie kompetencji ustawowej, 2) stworzenie otwartego katalogu elementów, które powinny zostać uwzględnione w ofercie, podczas gdy jako akt prawa miejscowego regulamin powinien cechować się precyzyjnością i kompletnością zapisów, a zatem niedopuszczalne jest tworzenie takiego otwartego katalogu elementów.