Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 25 lutego 2016 r., sygn. II SA/Sz 1289/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Sokołowska, Sędziowie Sędzia NSA Stefan Kłosowski, Sędzia NSA Elżbieta Makowska (spr.), Protokolant starszy sekretarz sądowy Teresa Zauerman, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 25 lutego 2016 r. sprawy ze skargi Z. L. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie skierowania do domu opieki społecznej I. oddala skargę, II. przyznaje od Skarbu Państwa - Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie na rzecz adwokata J. S. - B. kwotę [...] złotych, zawierającą należny podatek od towarów i usług, tytułem wynagrodzenia za nieopłaconą pomoc prawną udzieloną skarżącej z urzędu.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...]Samorządowe Kolegium Odwoławcze, działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 Kodeksu postępowania administracyjnego oraz art. 54 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2015 r., poz. 163 z późn. zm.), po rozpatrzeniu odwołania Z. L. od decyzji Burmistrza z dnia [...] o odmowie skierowania do domu pomocy społecznej - utrzymało w mocy decyzję organu I instancji.
Kolegium w uzasadnieniu swojej decyzji wskazało, że zakwestionowaną decyzją administracyjną z dnia [..] r. Burmistrz, działający przez p.o. Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej , powołując się m. in. na art. 54 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej, odmówił skierowania Pani Z. L. do domu pomocy społecznej.
Organ I instancji wskazał, że na podstawie przeprowadzonego wywiadu środowiskowego oraz zebranych dokumentów ustalił, iż Z. L. jest osobą posiadającą niepełnosprawność w stopniu znacznym, mieszka wraz z mężem i prowadzi z nim wspólne gospodarstwo domowe. Z uwagi na niepełnosprawność od[...] r. korzysta corocznie z usług opiekuńczych świadczonych przez Ośrodek Pomocy Społecznej. Z tej formy pomocy korzysta tylko i wyłącznie w okresie zimowym ( ). W bieżącym roku usługi te były przyznane od [...] r. w bardzo zawężonej ilości tj. dwa razy w tygodniu po jednej godzinie (na prośbę zainteresowanej). Sytuacja ta powtarza się rokrocznie. We wniosku o skierowanie do DPS Z. L. wskazuje, że nie korzysta z pomocy innych osób. Organ uznał, iż skoro wnioskodawczyni systematycznie zawęża i rezygnuje z usług opiekuńczych oznacza to, iż jest zdolna do samodzielnego zaspokajania codziennych potrzeb życiowych tj. gotowanie, sprzątanie, pranie, robienie zakupów. Dodatkowo wskazano, że Ośrodek w pierwszej kolejności dla osób z powodu wieku, choroby i niepełnosprawności zapewnia pomoc w formie usług opiekuńczych i jest w stanie zapewnić je stronie w większym wymiarze godzin. W drugiej kolejności zgodnie z art. 54 ust. 3 ustawy o pomocy społecznej osoba wymagająca wzmożonej opieki medycznej kierowana jest do zakładu opiekuńczo - leczniczego. Ostatnią z możliwych form jest kierowanie do domów pomocy społecznej. W związku z powyższym Organ nie widzi zasadności skierowania Z. L. do domu pomocy społecznej, gdyż jest w stanie zapewnić Jej usługi opiekuńcze w większym wymiarze godzin. Ośrodek dysponuje ograniczonymi środkami finansowymi, a z posiadanego funduszu musi zabezpieczyć pobyt dla 11 mieszkańców Gminy w domach pomocy społecznej.