Wyrok WSA w Kielcach z dnia 4 lutego 2016 r., sygn. I SA/Ke 814/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Rojek, Sędziowie Sędzia WSA Maria Grabowska,, Sędzia WSA Danuta Kuchta (spr.), Protokolant Starszy sekretarz sądowy Anna Adamczyk, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 lutego 2016 r. ze skargi L. P na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie odmowy zwrotu opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oddala skargę.
Uzasadnienie
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w K. (Kolegium, SKO) decyzją
z [...] r. nr [...] utrzymało w mocy decyzję Starosty S. z [...] r. nr [...] odmawiającą L. P. zwrotu całości kwoty 7252,02 zł. z tytułu opłat za czynności geodezyjne
i kartograficzne, uiszczonej przez Ludmiłę P. 13 stycznia 2014 r., na podstawie rachunku nr 4160 z 17 listopada 2008 r. na kwotę 3679,43 zł. oraz rachunku
nr 3047 z 31 lipca 2009 r. na kwotę 3572,59 zł.
W uzasadnieniu decyzji wskazano, że decyzją z [...] r. Starosta S. po rozpatrzenia wniosku o zwrot nadpłaty należności za czynności geodezyjne i kartograficzne, odmówił L. P. zwrotu 7252,02 zł z tytułu opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne, uiszczonej przez L. P.
13 stycznia 2014 r. na podstawie rachunków nr 4160 i nr 3047.
Wniosek o zwrot nadpłaty L. P. uzasadniła faktem wejścia w życie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 25 czerwca 2013 r. sygn. akt. K 30/12 stwierdzającego niezgodność art. 40 ust. 5 pkt 1 lit b ustawy z 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (j.t.Dz.U.2010.193. 1287 ze zm.) dalej "ustawa Prawo geodezyjne i kartograficzne", z art. 92 ust. 1 i art. 217 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej.
W ocenie organu nie jest tak, jak zdaje się wynikać z wywodów skarżącej, że skoro skutki wyroku Trybunału Konstytucyjnego w postaci utraty mocy obowiązującej aktu normatywnego bądź przepisu uznanego za niezgodny z Konstytucją następują
z mocy prawa, z chwilą wejścia w życie wyroku należy automatycznie przyjmować, że obowiązek wygasł lub nigdy nie zaistniał. Przepis uznany przez Trybunał za niezgodny ze wskazanymi normami Konstytucji zawierał upoważnienie do określenia przez ministra właściwego do spraw administracji publicznej, w drodze rozporządzenia wysokości opłat za czynności związane z prowadzeniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego. Zgodnie z art. 190 ust. 1 Konstytucji, orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego mają moc powszechnie obowiązującą i są ostateczne. Nie budzi wątpliwości, że w punkcie II wyroku Trybunał orzekł, że uznany za niezgodny z Konstytucją przepis traci moc obowiązującą z upływem 12 miesięcy od dnia ogłoszenia wyroku w Dzienniku Ustaw (co nastąpiłoby 12 lipca 2014 r.). W motywach orzeczenia Trybunał Konstytucyjny podkreślił, że sama zasadność ponoszenia opłat nie budzi wątpliwości. Nie został zakwestionowany przepis art. 40 ust. 3c (w stanie prawnym obowiązującym w dacie orzekania przez Trybunał) ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, zgodnie