Wyrok WSA w Krakowie z dnia 20 stycznia 2016 r., sygn. I SA/Kr 1911/15
|Sygn. akt I SA/Kr 1911/15 | [pic] W Y R O K W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Dnia 20 stycznia 2016 r., Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, w składzie następującym:, Przewodniczący Sędzia: WSA Piotr Głowacki (spr.), Sędziowie: WSA Grażyna Firek, WSA Agnieszka Jakimowicz, Protokolant st. sekretarz: Iwona Sadowska - Białka, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 stycznia 2016 r., sprawy ze skargi Muzeum w N., na decyzję Zarządu Województwa M., z dnia 9 października 2012 r. Nr [...], w przedmiocie zwrotu dofinansowania otrzymanego ze środków europejskich, , , , - s k a r g ę o d d a l a -,
Uzasadnienie
Sygn. akt I SA/Kr 1911/15.
UZASADNIENIE
Zarząd Województwa decyzją z dnia 9 sierpnia 2012 r. nr [...] zobowiązał Muzeum O. w N. do zwrotu dotacji rozwojowej w wysokości:
- 58.718,49 zł wraz z odsetkami liczonymi jak dla zaległości podatkowych począwszy od dnia przekazania środków na rachunek Beneficjenta tj. od dnia 27 lipca 2009 r. do dnia zwrotu,
- 3.796,24 zł wraz z odsetkami liczonymi jak dla zaległości podatkowych począwszy od dnia przekazania środków na rachunek Beneficjenta, tj. od dnia 17 grudnia 2009 r. do dnia zwrotu,
- 59.668,91 zł wraz z odsetkami liczonymi jak dla zaległości podatkowych począwszy od dnia przekazania środków na rachunek Beneficjenta tj. od dnia 29 grudnia 2009 r. do dnia zwrotu.
Powyższe rozstrzygnięcie zapadło w związku z zawartą w dniu 25 maja 2009 r. między Zarządem Województwa a Muzeum O. w N. (Beneficjent lub Zamawiający) umową nr [...] o dofinansowanie Projektu pod nazwą "Budowa Miasteczka G. w N. - realizacja II etapu", zmienioną następnie aneksem nr 1 z dnia 29 października 2009, aneksem nr 2 z dnia 9 września 2009 r., aneksem nr 3 z dnia 24 lutego 2010 r., aneksem nr 4 lipca 2010 r. i aneksem nr 5 z dnia 11 sierpnia 2010 r. Na mocy § 12 umowy Beneficjent zobowiązał się m./in. do stosowania przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych. Zarząd Województwa (Instytucja Zarządzająca Regionalnego Programu Operacyjnego, w skrócie IZ MRPO) przeprowadziła w dniach od 19 do 23 września 2011 r. oraz od 27 do 29 września 2011 r. kontrolę planową na zakończenie realizacji projektu, w której wyniku w przeprowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego postępowaniu pn. "Realizacja II części II etapu Budowy Miasteczka G. w N. obejmującego budowę stanów surowych obiektów Nr 9, 10, 11, 12, 13, 14, studni i kapliczki, prace wykończeniowe obiektów Nr 2, 3, 4, 5, 5A, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 14, studni i kapliczki oraz budowa dróg, placów, chodników, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 (nr postępowania [...])" stwierdzono, iż Zamawiający wymagał złożenia wraz z ofertą harmonogramu rzeczowo-finansowego. Zamawiający wezwał oferentów do "uzupełnienia dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udziału w postępowaniu tj.: (...) propozycji wstępnego harmonogramu rzeczowo-finansowego robót określających etapy i terminy wykonania robót wraz z terminami fakturowania każdego etapu robót. W przedłożonej ofercie znajduje się harmonogram rzeczowo-finansowy, w którym określone są terminy, lecz bez wyszczególnienia terminów wykonania i fakturowania". Powyższe stanowiło naruszenie art. 25 ust 1 ustawy PZP poprzez żądanie od wykonawców oświadczeń i dokumentów, które nie były niezbędne do przeprowadzenia postępowania. Harmonogram rzeczowo-finansowy nie jest dokumentem, który podlega uzupełnieniu w trybie art. 26 ust. 3 ustawy PZP, jako dokument przedmiotowy.