Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 25 listopada 2015 r., sygn. III SA/Po 547/15

 

Dnia 25 listopada 2015 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: . Przewodniczący Sędzia WSA Małgorzata Górecka Sędziowie WSA Szymon Widłak (spr.) WSA Marek Sachajko . . Protokolant: st. sekr. sąd. Anna Piotrowska - Żyła po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 listopada 2015 roku przy udziale sprawy ze skargi H. B. na czynność Starosty G. z dnia [...] stycznia 2015 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zwrotu opłaty za wydanie karty pojazdu I. stwierdza bezskuteczność zaskarżonej czynności, II. zasądza od Starosty G. na rzecz skarżącego kwotę [...],- ([...]) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia [...] grudnia 2014 r. H. B. wystąpił do Starosty G. o stwierdzenie i zwrot nadpłaty opłaty w kwocie po [...] zł za karty pojazdu wydane dla zarejestrowanych przez niego w Starostwie Powiatowym w G., po raz pierwszy na terenie kraju, samochodów [...].

W uzasadnieniu wnioskodawca powołał się na postanowienie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 10 grudnia 2007 r., w sprawie C-134/07, wydane w związku z pytaniem prejudycjalnym Sądu Rejonowego w J. w sprawie P. K. przeciwko Gminie J., podnosząc że w jego świetle nakładanie opłaty za kartę pojazdu było sprzeczne z prawem unijnym i to ze skutkiem ex tunc. Jednocześnie wnioskodawca zaznaczył, że powyższa sprawa winna być załatwiona w drodze aktu lub czynności, o której stanowi art. 3 § 2 pkt 4 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.

Starosta G., w odpowiedzi na wniosek, pismem z dnia [...] stycznia 2015 r., nr [...], odmówił dokonania zwrotu opłaty za wydanie kart pojazdów.

Uzasadniając swoje stanowisko Starosta podniósł, że wnioskodawca co najmniej od daty publikacji wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 17 stycznia 2006 r., sygn. akt U 6/04, wiedział o przysługującym mu roszczeniu o zwrot nadpłaty za wydane karty pojazdu. Winien także spodziewać się, że ustawodawca może uregulować i ujednolicić sytuację prawną wszystkim obywateli w zakresie ich roszczeń o zwrot nadpłaconych opłat, co w ocenie organu administracji nastąpiło w ustawie o finansach publicznych, która weszła w życie dnia 1 stycznia 2010 r. Od dnia opublikowania tej ustawy (24 września 2009 r.) wnioskodawca powinien zdawać sobie sprawę z tego, że dalsza zwłoka w realizacji roszczenia może prowadzić do jego wygaśnięcia z uwagi na bieg terminu przedawnienia. Zdaniem organu administracji, który powołał się w tym względzie na art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej, znajdujący zastosowanie na mocy przywołanej ostatnio ustawy o finansach publicznych, do rzeczonego przedawnienia w rozpoznawanej sprawie doszło.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00